شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
باید ها و نباید های کوهنوردی

باید ها و نباید های کوهنوردی

کوهنوردی یک ورزش و ماجراجویی مهیج است که به‌هیچ‌وجه نباید آن را دست‌کم بگیرید  و پیش از تصمیم به کوهنوردی باید نکات مهم کوهنوردی را بدانید. از همین رو آموزش مهارت‌ ها و رعایت اصول آن برای هر کوهنوردی ضرورت دارد. شاید شما نیز در پایان هفته یکی از انواع رشته‌ های کوهنوردی را به عنوان تفریح انتخاب کرده‌ اید. حتما به این موضوع هم فکر کرده‌ اید که کوهنوردی تفریحی آسان و در دسترس بوده و برای انجام آن نیاز به هیچ کار خاصی نیست. ولی به همین سادگی ها هم نیست.

هر رشته ورزشی را که شما برای فعالیت خود انتخاب می‌ کنید باید به اندازه کافی با مسائل پایه آن آشنایی داشته باشید اگر کوهنوردی را به عنوان ورزش مورد علاقه خود انتخاب کرده‌اید پس باید بدانید این رشته از چند اصل اساسی تشکیل شده است و شما به عنوان یک کوهنورد باید به کلیه ی این اصول واقف باشید.

 

  • آموزش دیدن برای کوهنوردی

 بدون درک خوب از بسیاری از جنبه های مختلف کوهنوردی ، از طیف خواندن نقشه و مهارت های پیمایش گرفته تا اطراق و درک آب و هوای کوهستان نکات بسیار مهمی هستند که باید راجبشان اطلاعات کسب کنید. حتما از سازمان های معتبر و یا دوستانی که تجربه کوهنوردی در محل مورد نظر شما را دارند راهنمایی بگیرید.

 

  • آماده سازی و برنامه ریزی، یکی از مهم ترین نکات کوهنوردی

برای کوهپیمایی و صعود خود باید آمادگی برنامه ریزی داشته باشید. برای این منظور، گزارش‌ های مربوط به مسیر را مطالعه کنید و تصاویر مسیر صعود خود را ببینید. با افرادی صحبت و مشورت کنید که این صعود را انجام داده‌ اند. تجهیزات موردنیاز را به‌طور کامل در نظر بگیرید. همیشه طوری برنامه‌ ریزی کنید که برای استراحت، حوادث پیش‌ بینی‌ نشده و بازگشت به پایین، وقت کافی داشته باشید. با یک برنامه ریزی مناسب به خوبی می توانید کوهنوردی و صعود خوبی را سپری کنید.

 

  •  کفش کوهنوردی مناسب

یکی از اصولی ترین نکات برای کوهنوردی انتخاب کفش مناسب است. شما باید کفش خود را متناسب با فصل انتخاب کنید؛ به‌ عنوان مثال کفش سبک کوهپیمایی برای صعود در فصل تابستان مناسب‌ تر است و کفش زمستانی باید چکمه ای باشد که در برابر سرمای هوا مقاومت کافی داشته باشد و بتوانید یخ‌ شکن یا کرامپون به آن وصل کنید.

 

  • تغذیه و غذای مناسب

برای یک کوهپیمایی مناسب غذاهایی با کالری بالا و حجم کم در اولویت هستند. میوه‌ های خشک ،مواد انرژی‌ زا، ژله‌ های خوراکی، آب نبات‌، بیسکویت کرم‌دار و غیره از گزینه‌های عالی برای کوهنوردی به شمار می‌ روند

 

  • پیش بینی آب و هوا

قبل از شروع و برنامه ریزی هر پیمایش کوهنوردی حتماً وضعیت آب و هوا را چک کنید. شما همیشه فرصت کوهنوردی را دارید، دقت کنید که در شرایط آب و هوایی مطلوبی صعود خود را انجام دهید و در غیر اینصورت برنامه را به روز دیگری موکول کنید

 

  • پناهگاه اضطراری

حوادث و صدمات در کوهنوردی بسیار اجتناب ناپذیر است و زیاد رخ می دهد زیرا افراد به راحتی خطرات کوهستان را دست کم می گیرند. همیشه یک پناهگاه اضطراری را در نظر داشته باشید  پناهگاه های زیادی از پناهگاه های دو نفره تا گروه های بزرگ در سراسر کوهستان ها دسترس است. از آنجا که امکان شب‌ مانی اضطراری (بیواک) در کوهستان وجود دارد، با خود کیسه بیواک، چادر و پتوی نجات همراه داشته باشید.

 

  • اقداماتی برای شرایط اضطراری

هیچ کس نمی خواهد تصور کند که برای او حادثه ای اتفاق خواهد افتاد اما فکر نکردن به این موضوع هم احمقانه است. برای آماده شدن و انجام اقدامات مربوط به انواع مختلف شرایط اضطراری ، باید مطالعه کنید و آموزش ببنید

 

  • موارد اضطراری کوهنوردی

در مواقع اضطراری عجله نکنید ، آرام باشید. در غیر این صورت یک اتفاق ناگوار جزئی می تواند به یک حادثه بزرگ تبدیل شود. هنگام رخداد حادثه به سرعت وضعیت مصدوم را ارزیابی کنید

 

  • قانون ساعت ۱۴

طبق این اصل، هر کوهنوردی در هر جایی از مسیر که باشد، قبل از ساعت ۱۴ باید به پایین برگردد

 

  • آشنایی با مقصد کوهنوردی

اگر هیچ آشنایی یا اطلاعات کافی راجع به یک کوه ندارید، از آن بالا نروید. برای این منظور بهتر است به تیم معتبری ملحق شوید که اطلاعات کاملی از کوه موردنظر شما دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *