شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
کلاله - خالدنبی

زیارتگاه خالدنبی کلاله؛ آرامش‌بخش، رازآلود و بدون امکانات

گنبدکاووس- ایرنا- منطقه گردشگری خالدنبی کلاله با برخورداری از مناظر طبیعی و آرامگاه تاریخی منحصربه‌فرد، برای میزبانی از مسافر و گردشگر داخلی و خارجی و نیز افزایش درآمد و ایجاد اشتغال برای اهالی محلی، نیازمند توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خالدنبی، زیبایی‌ و چشم اندازهای طبیعی مانند تپه ماهورها، زیارتگاه خالد بن سنان (ع)، دشت شقایق، بقعه عالم بابا، آب بندان، بقعه چوپان عطا، چشمه خضردندان و دامنه‌های سرسبز دارد و این منطقه را به ظرفیتی جذاب برای مسافران تبدیل کرده است.

خالد نبی در ارتفاعات و مناطق کوهستانی شرق استان گلستان موسوم به کوه «تانگری‌داغ» قرار دارد و کمی دورتر از این زیارتگاه، روی یکی دیگر از تپه‌های این منطقه نمادهای سنگی متعددی در کنار یکدیگر و به‌طور پراکنده در یک آرامستان قد برافراشته‌اند که مطابق مستندات و شواهدی که تاکنون به دست آمده قدمت این گورستان تاریخی به قرون میانی اسلامی مربوط می‌شود.

این منطقه بکر باتوجه به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصربه‌فرد، جایگاه ویژه‌ای در میان جاذبه‌های گردشگری گلستان دارد و سالانه گردشگران و مسافران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند با این حال کمبودهای زیرساختی رفاهی و خدماتی منطقه گردشگری خالد نبی(ع)، گلایه‌ گردشگران و بازدید کنندگان را به همراه داشته است.

یکی از گردشگران در این ارتباط به خبرنگار ایرنا بیان داشت: قبل از سفر به این منطقه، تصاویر خالدنبی (ع) را در فضای مجازی دیده بودم و معتقدم از نظر جاذبه‌های اکوتوریستی ظرفیت بالایی برای گردشگری دارد اما پس از حضور در این منطقه، کمبودهای زیرساختی آن مرا شگفت زده کرد چون با وجود حضور پرتعداد گردشگران، کمبود پارکینگ مشهود است و گردشگران مجبورند ماشین‌های خود را کنار جاده کم عرض این منطقه پارک کنند.

فاضله کیان‌مهر اظهار کرد: گردشگرانی که با پای پیاده قصد رفتن به زیارتگاه را دارند در جاده شیبدار منتهی به آن با مشکلاتی روبرو می‌شوند و به نظرم باید یک مسیر ویژه پیاده‌روی به شکل پله‌ای با نرده‌های مناسب و نیز ایستگاه‌های استراحت با فاصله‌های کم در طول مسیر احداث شود.

وی بیان کرد: درصورت ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی مناسب، لذت حضور در این منطقه و تماشای مواهب طبیعی و تاریخی آن برای گردشگران دوچندان خواهد شد.

بیشتر بخوانید

یکی دیگر از بانوان گردشگر در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در کنار حس آرامش ناشی از تماشای چشم اندازهای طبیعی منطقه، حضور در اماکن مذهبی آن هم می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند.

فهیمه مهقانی افزود: جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی منطقه گردشگری خالدنبی به رفع کمبودهای زیرساختی مانند بهسازی جاده، رستوران‌های سنتی و مدرن، ایجاد یا نصب آبخوری و توسعه فضاهای پارک خودرو نیاز دارد.

یکی دیگر از گردشگران هم گفت: اردیبهشت، فرصت خوبی برای گشت و گذار در منطقه خالدنبی است زیرا مناظر و زیبایی‌های طبیعی آن به اوج می‌رسد و چمن مخملی سبز تپه ماهورها با گل‌های کوچک سفید و زرد، رویش گل‌های شقایق وحشی و مزارع گندم در جاده منتهی به این زیارتگاه دل هر گردشگری را می‌رباید.

فاطمه صبرا افزود: در کنار مناظر طبیعی منطقه گردشگری خالدنبی، متولیان باید نسبت به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های اقامتی و غذاخوری‌های مناسب با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از گردشگران دوست دارند حداقل یک شب را در این منطقه خوش آب و هوا سپری کنند اما امکانات اقامتی آن جوابگو نیاز نیست.

 

در همین پیوند رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کلاله هم به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲۵ اسفندماه سال قبل تاکنون ۵۵۶ هزار گردشگر به این شهرستان سفر کردند که مقصد ۳۸۰ هزار نفر آنان زیارتگاه خالدنبی بود.

محمدعلی سرگزی بابیان اینکه در چند سال گذشته قدم‌های خوبی برای بهبود زیر ساخت‌های منطقه گردشگری خالدنبی برداشته شده است، افزود: فنس کشی ۲۰ هکتار از حریم گورستان تاریخی، ایجاد بازارچه صنایع‌دستی و سوغات محلی، ایجاد ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی، ۳۰ باب زائرسرا و فضاهایی مختص کمپینگ گردشگری از جمله این اقدامات است.

وی افزود: ایجاد و توسعه پارکینگ خودرو از نیازهای منطقه گردشگری خالدنبی است و پارکینگ فعلی این منطقه با گنجایش هزار خودرو جوابگوی استفاده گردشگران نیست و نیاز به افزایش ۲ برابری دارد.

سرگزی ابراز امیدواری کرد: با حمایت دستگاه‌های متولی و حضور بیشتر بخش خصوصی برخی خلاهای زیرساختی منطقه گردشگری خالد نبی (ع) طی برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت برطرف شود.

وی ادامه داد: منطقه گردشگری خالدنبی با دارا بودن گورستان تاریخی و سنگ مزارهای ایستاده ظرفیت ویژه‌ای برای تبدیل به موزه روباز طبیعی و تاریخی دارد.

گلستان یکی از استان‌های شمالی است که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان‌های خراسان شمالی، سمنان و دامنه‌های شرقی البرز و مازندران واقع شده و در ایام سال حدود ۲۰ میلیون گردشگر و زائر امام هشتم(ع)، این استان را برای گذر انتخاب می‌کنند.

محوطه باستان شناختی خالد نبی شهرستان کلاله که براساس شواهد باستان شناختی مربوط به قرون اول و میانی دوره اسلامی است در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *