شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
یحیی جلالی فر

ثمره تلخ طبیعت گردی ناایمن

گرگان- کم توجهی به مسائل ایمنی، شرایط ویژه اقلیمی و کمبود برخی اقلام امدادی تخصصی، سبب شده تا حوادث ناشی از طبیعت گردی در گلستان به یکی دغدغه های نهادهای امدادرسان تبدیل شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شاید گلستان از نظر وسعت در زمره استان‌های نسبتاً کوچک کشور محسوب شود اما همین استان به سبب برخورداری از ویژگی‌های زمین شناختی، توپوگرافی، اقلیم خاص و البته زیستگاه‌های طبیعی مختلف مانند جنگل، دریا، کوهستان، دشت و بیابان یکی از مناطق حائز اهمیت و مورد توجه طبیعت دوستان و طبیعت گردها تلقی می‌شود.

مناطقی که در همه ایام سال میزبان خیل پرشماری از مشتاقان به طبیعت هستند که تعداد این علاقه مندان در تعطیلات به ویژه تعطیلات نوروزی چند برابر می‌شود و طبیعت دوستانی از سراسر ایران وارد مناطق تفرجگاهی طبیعی استان گلستان می‌شوند.

هر چند گلستان به سبب برخی ویژگی‌ها مانند واقع شدن روی گسل‌های متعدد و ویژگی‌های اقلیمی مانند بارش‌های سیل‌آسا و رگباری، ذاتاً از نظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله، رانش، سیل در زمره استان‌های پرخطر محسوب می‌شود اما وجود صدها کانون طبیعت گردی در این استان و خطرات مرتبط با این بخش‌ها مانند پرت شدگی از صخره، غرق شدگی، گم شدگی میزان حوادث ناگوار و اتفاقات تلخ واقع در محیط‌های طبیعی را نسبت به سایر مناطق بیشتر کرده است.

جاذبه‌های طبیعی مانند درازنو، جهان نما، دهنه محمد آباد، گل رامیان، ایستگاه‌های متعدد پرواز پاراگلایدر، آب بندان و سدها گلستان در ایام نوروز از صدها هزار گردشگر میزبانی خواهند کرد؛ هر چند این مقوله از منظر اقتصادی و بهبود معیشت ساکنان مناطق پیرامونی این تفرجگاه‌های یک فرصت است اما باید سازوکاری ترسیم کرد تا مخاطرات فراروی علاقه مندان به طبیعت کاهش یابد تا علاوه بر ثبت خاطراتی خوش، سلامتی و تندرستی گردشگران نوروزی را هم صیانت کنیم.

خاطره تلخ ثمره طبیعت گردی ناایمن/مسافران بی‌گدار به دل جنگل نزنند

برپایی تورهای طبیعت گردی و بوم گردی خانوادگی، تورهای غیرمجاز، ناآشنایی به مسیرها و یا ملزومات سفر و یا سفرهای انفرادی در تفرجگاه‌های طبیعی از جمله مسائلی است که احتمال وقوع حوادث را افزایش می‌دهد و ضرورت دارد تا نهادهای خدمات رسان و البته ناظر دقت نظر بیشتر در این حوزه ایفا کنند.

برخورد با برگزارکنندگان تورهای غیرمجاز توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، جلوگیری از تبلیغات تورهای غیرمجاز در فضای مجازی توسط پلیس فتا و تقویت سازو کارهای امدادی در مناطق پرریسک توسط هلال احمر از جمله موضوعاتی است که باید از سوی نهادهای ناظر تقویت شود.

برپایی ۱۶ پایگاه نوروزی در گلستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در تعطیلات نوروزی ۱۶ پایگاه و تیم امداد نجات با استعداد متوسط پنج الی هفت نفر به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات دهی به اهالی گلستان و مسافران نوروزی است.

از ابتدای سال تاکنون ۵۹ گمشدگی در جنگل‌های گلستان ثبت شده استقاسم غریب آبادی افزود: ویژگی‌های طبیعی گلستان و برخورداری این استان از مناطق تفرجگاهی طبیعی، حوادث و مخاطرات ایجاد شده در این بخش را افزایش داده و صرفاً از ابتدای سال تاکنون ۵۹ مورد گمشدگی در جنگل‌های گلستان ثبت شده است.

غریب آبادی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳۰ فقره حادثه کوهستان به هلال احمر گلستان اطلاع رسانی شد که ۳۳ فقره مربوط به سقوط از ارتفاع بود که ۲۷ نفر مصدوم شدند.

وی بیان کرد: ۱۹ فقره حادثه سقوط خودرو به دره گزارش شد که ۴۶ نفر مصدوم شدند.

خاطره تلخ ثمره طبیعت گردی ناایمن/مسافران بی‌گدار به دل جنگل نزنند

غریب آبادی ادامه داد: جذابیت‌های بصری محیط‌های طبیعی گلستان به ویژه جنگل‌ها سبب می‌شود تا گردشگران و مسافران با اندک تجربه و حتی در برخی موارد بدون تجربه قبلی، دل به اعماق جنگل و محیط‌های طبیعی بزنند در حالی که شناختی از منطقه ندارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان با اشاره به حضور تیم‌های آفرودی، دوچرخه سوار، پاراگلایدرسواران، کوهنوردان و غیره در این مناطق، گفت: این گروه‌ها بدون هماهنگی با اداره ورزش و جوانان، هیئت‌های ورزشی مرتبط، فرمانداری و غیره به مسیرهای ناشناخته و غیرمجاز رفته که در برخی موارد یا گم شده یا حادثه‌ای برای آنها اتفاق می‌افتد.

تجهیزات امدادی گلستان نیازمند بروزرسانی است

غریب آبادی تصریح کرد: شرایط خاص آب و هوایی متغیر در ساعات مختلف و مه آلودگی و وزش باد از جمله مواردی است که تفرجگاه‌های کوهستانی و ییلاقی گلستان با آن مواجه هستند و این مباحث امکان بروز حوادثی مانند پرت شدگی از صخره را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه یک نفر بی احتیاطی کرده و یک سیستم را دچار چالش می‌کند، گفت: حداقل کاری که این افراد باید انجام دهند تماس با ندای امداد قبل از سفر و اعلام مسیر است و یا تجهیزاتی مانند چی پی اس به همراه داشته که در صورت اتفاق به راحتی پیدا شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان افزود: گلستان در زمره استان‌های پرمخاطره طبیعی تلقی می‌شود و به طور معمول حوادث زیادی را شاهد هستیم و به همین دلیل اقلام و تجهیزات هلال احمر مانند بسکت های امدادی، طناب‌ها و دیگر اقلام کوهستان فرسوده و تاریخ مؤثر بهره برداری از آنها رو به اتمام است.

خاطره تلخ ثمره طبیعت گردی ناایمن/مسافران بی‌گدار به دل جنگل نزنند

وی گفت: انتظار است مدیران ارشد استان در این خصوص یاور هلال احمر باشند، هر چند اخیر استاندار گلستان دستورات لازم در این خصوص صادر کرده اند تا بخشی از تجهیزات کوهستانی و امداد کوهستان هلال احمر اورهال شوند.

غریب آبادی گفت: در ستاد حوادث استان اعلام کردم که ورود گردشگر به درازنو باید ساماندهی اساسی شود و تمام گروه‌ها برای ورود باید هماهنگی کرده و رصد شوند.

فعالیت ۱۰۰ تور لیدر در گلستان

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: موقع حوادث در مناطق گردشگری طبیعی و تفرجگاه‌ها امری بدیهی و گریز است اما در برخی مناطق مانند استان گلستان به دلیل شرایط توپوگرافی و البته ویژگی‌های خاص آب و هوایی حوادث بیشتری را شاهد هستیم.

یحیی جلالی فر افزود: تغییرات سریع آب و هوایی در مناطق کوهستانی گلستان و وقوع و کاهش از جمله اتفاقات ناگوار در تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری طبیعی گلستان است.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم با بهره گیری از نرم افزارهای به روز جهان و آموزش آن به مدیران و راهنمایان گردشگری شاهد کاهش اتفاقات در مناطق طبیعی استان باشیم.

جلالی فر ادامه داد: بیش از ۱۰۰ لیدر تور در استان داریم که در ایام و تعطیلات نوروزی با برنامه‌های متراکم و فشرده‌ای مواجه هستند.

وی بیان کرد: اگر طبیعت دوستان به مسیری آشنایی نداشته و تجربه رفتن به آن منطقه را هم ندارند، احتمال گم شدن افزایش می‌یابد.

این فعال صنعت گردشگری در گلستان گفت: علاوه بر این مسائل، تجهیزات دیگری مانند مکان نما و نرم افزارهای دیگر وجود دارد که می‌تواند به راهنمایان در شناسایی مسیر کمک کند اما بسیاری از لیدرها آگاهی و دانش کافی را نداشته و حتی به خود هم زحمت نمی‌دهند یک بار مسیر را طی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شرایط خاص اقلیمی و توپوگرافی گلستان و علاقه‌مندی طبیعت گردان برای حضور در تفرجگاه‌های استان احتمال بروز حوادث ناگوار و آسیب طبیعت دوستان و افزایش داده لذا ضرورت دارد مدیران و متولیان با افزایش ظرفیت‌های نیروی انسانی و بروزرسانی ادوات و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، زمینه کاهش این حوادث را مخصوصاً در آستانه سال نو فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *