شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
مرمت اشیای تپه تاریخی «بازگیر» مینودشت

طرح مرمت اشیای تپه تاریخی «بازگیر» مینودشت آغاز شد

گرگان- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان از آغاز پروژه مقدماتی تحقیقاتی، علمی و مرمتی اشیاء فلزی تپه تاریخی بازگیر شهرستان مینودشت با همکاری پژوهشگران ژاپنی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ساوری صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه بین موزه ملی ایران و دانشگاه تیکیو ژاپن در خصوص حفاظت و مرمت آثار فلزی، گروهی از پژوهشگران ژاپنی در سال ۱۳۹۸ با حضور در گلستان از مجموعه فلزی تپه تاریخی بازگیر در موزه باستان‌شناسی گرگان بازدید کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به این‌که تاکنون چندین کارگاه آموزشی با حضور اساتید و محققان دانشگاه تیکیو ژاپن، کارشناسان موزه ملی ایران و غیره برگزار شده است، افزود: هم اکنون با حضور آکیرا فوجیساوا، تاکاشی اویکاوا و هیروکی یامادا پژوهشگران موسسه تحقیقاتی اموال فرهنگی دانشگاه تیکیو ژاپن در گلستان به‌صورت مشترک طرح حفاظت و مرمت اشیای تپه تاریخی بازگیر شهرستان مینودشت آغاز شد.

وی بیان کرد: در این پروژه کارشناسان ایرانی و ژاپنی نسبت به انجام پروژه مقدماتی تحقیقاتی، علمی و مرمتی اشیاء فلزی بازگیر موجود در موزه باستان‌شناسی گرگان مشغول هستند و امکان‌سنجی، تجهیز کارگاه و مستندنگاری چند اثر برای پیش نمونه مطالعاتی در حال اجرا است که به‌طور حتم انجام این تحقیقات علمی و پژوهشی در حفاظت و معرفی بهتر این آثار نقش مهمی خواهد داشت.

ساوری یادآور شد: کشفیات مجموعه فلزی بازگیر متعلق به دوره مفرغ جدید (حدود ۲۱۰۰ تا ۱۶۰۰ پیش از میلاد)، یکی از مجموعه‌های فلزی در مقیاس بزرگ در کشور است که در موزه باستان‌شناسی گرگان و تعدادی هم در موزه مینودشت نگهداری می‌شوند.

وی بیان کرد: برنامه‌های آتی این پروژه بین‌المللی مشترک، حفاظت و مرمت محوطه بازگیر و تبدیل آن به محل بازدید، آزادسازی حرایم محوطه، حفاظت و مرمت اشیای فلزی با استفاده از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی است که در دستور کار جدی استان هم قرار دارد.

گفتنی است تپه بازگیر در دو کیلومتری شمال شهرستان مینودشت قرار دارد که کشف اتفاقی و پژوهش‌های باستان‌شناسی از این محوطه تاریخی، چندین لایه باستانی از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره اسلامی را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *