شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
کلاله - خالدنبی

آمادگی گلستان برای میزبانی ازگردشگران نوروزی

گرگان- پتانسیل های متعدد گردشگری گلستان و در پیش بودن سفرهای نوروزی پساکرونا، ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامتی، پذیرایی و خدماتی در این استان را دو چندان کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: گلستان به سبب شرایط خاص جغرافیایی و واقع شدن در کریدور عبوری زائران مشهد مقدس و البته همجواری با استان‌های گردشگری پذیر، در زمره مناطقی است که میزان گردشگران عبوری از آن پرشمار است.

وجود جاذبه‌های متعدد طبیعی، تاریخی و فرهنگی، سالیانه، تعداد زیاد گردشگر و مسافر را روانه گلستان می‌کند و با این مؤلفه‌ها، می‌توان گفت که گلستان پتانسیل زیادی در زمینه جذب گردشگر داشته و باید مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای میزبانی و اقامت آنها فراهم شود.

یکی از مهم‌ترین نقایص صنعت گردشگری گلستان، نبود زیرساخت‌ها بوده که در پیک سفرها خود را نشان می‌دهد.

طی سه سال گذشته به سبب شیوع کرونا، حجم و تعداد سفرهای نوروزی کاهش یافت اما با فروکش کردن کرونا یقیناً در سال جاری شاهد حجم بالای گردشگر و مسافر نوروزی خواهیم بود که گلستان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده و یا از آن عبور می‌کنند.

هرچند آمادگی نهادهای خدمات رسان مانند هلال احمر، راهداری، پلیس راه و غیره نقش مهمی در امنیت و سلامت سفرها دارد اما فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اسکان و پذیرایی مسافران نوروزی یکی از موارد مهم بوده که باید توسط میراث فرهنگی پیگیری شود.

 

براساس آمارها تعداد تخت‌های پیش بینی شده برای اسکان و بیتوته شبانه مسافران نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته که این فرآیند اقدامی اثرگذار و قابل قبول است و ضرورت دارد در کنار این موارد، بهسازی و ایمن سازی تفرجگاه‌های طبیعی و تاریخی، افزایش تابلوهای راهنما ویژه تفرجگاه‌ها، مرمت جاده‌ها و مسیرهای دسترسی، افزایش تیم‌های ناظر و کنترلی در منطقه گردشگری در دستور کار قرار گرفته تا گلستان بتواند میزبان شایسته‌ای برای مسافران نوروزی باشد.

فاصله با وضعیت مطلوب گردشگری

یک دکترای گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم جرجانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: غیرقابل انکار است که گلستان از نظر جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، قومی و فرهنگی دارای قابلیت بالایی است ولی اینکه استان دارای محصول گردشگری دارای قابلیت عرضه باشد، جای سوال است.

خدمات گردشگری گلستان در گرگان متمرکز شده استمهدی سقایی افزود: علی رغم توجه به مقوله گردشگری در گلستان مخصوصاً طی دو دهه اخیر، ما هنوز نتوانستیم محصول گردشگری متناسبی با توجه به شرایط بازار در مقیاس داخلی، ملی و بین‌المللی فراهم کنیم.

وی بیان کرد: به صرف اینکه هر کسی که از گلستان گذر کرده و چند ساعت در اینجا ماند نمی‌توان آن را گردشگر دانست.

سقایی ادامه داد: هرچند که تاکنون، گردشگری با همین وضعیت بغرنج هم توانسته بار سنگینی را در خصوص روند اشتغالزایی و کسب درآمد بومیان به دوش بکشد ولی نتوانسته به ایده آل خودش یا وضعیت مطلوب خود در توسعه استان دست یابد.

وی عنوان کرد: از نظر قابلیت‌ها پنج قطب گردشگری در استان داریم که قابلیت عرضه محصول گردشگری را دارد و جالب است که ذکر شود گنبدکاووس قطب اول گردشگری استان از نظر قابلیت و جاذبه‌های گردشگری بوده و گرگان با توجه به تمرکز خدمات گردشگری قطب دوم است.

قافله گردشگران نوروزی در راه گلستان/زیرساخت‌های میزبانی تقویت شود

سقایی گفت: بیش از ۸۰ درصد خدمات اقامتی ما در گرگان واقع شده در حالی که باید در استان توزیع شود.

ضریب اشغال مراکز اقامتی گلستان ۳۰ روز است

رئیس اتحادیه هتلداران گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ۴۰ هتل، هتل آپارتمان و متل در گلستان داریم که ۸۷۰ اتاق به ظرفیت دو هزار و ۳۵۰ تخت دارند.

ابراهیم ممشلی افزود: در ایام ظرفیت هتل‌ها پر شده اما در روزهای عادی ضریب اشغال هتل‌ها ۳۰ روز است.

وی بیان کرد: از سال ۹۸ با وقوع سیل و در سال‌های بعد با شیوع کرونا و اغتشاشات مشکلات زیادی برای مراکز اقامتی ایجاد شد.

برپایی ۱۴ نوروزگاه

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به ایام نوروز جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر در گلستان شکل گرفته و ۱۳ کمیته در ذیل آن تشکیل شده است.

یاسر قندهاری با بیان اینکه نسبت به سال قبل یک کمیته با عنوان نظارت بر نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی با متولی گری ستاد اقامه نماز، اضافه شده است، افزود: جلسات شهرستانی به ریاست فرماندار تشکیل شده و آمادگی پذیرش مهمانان و گردشگران ایام نوروز را در استان داریم.

وی بیان کرد: عید نوروز امسال با ایام رمضان مقارن شده و به همین دلیل جشنواره‌های روستایی و نوروزگاه از بیستم اسفند فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و تا دوم فروردین فعالیت آنها ادامه خواهد داشت.

قافله گردشگران نوروزی در راه گلستان/زیرساخت‌های میزبانی تقویت شود

قندهاری با اشاره به اینکه براساس پیش بینی‌ها، شروع سفرها از ۱۵ اسفند خواهد بود، گفت: لذا تمرکز برنامه‌ها در نوروزگاه ها از سوم فروردین در قالب برنامه‌های فرهنگی، آئینی و مذهبی بوده که بعد از افطار برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در ۱۴ شهرستان استان از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین دایر خواهد شد.

قندهاری با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر مراکز اقامتی و بومگردی ها، گفت: تا پایان نوروز به صورت مستمر این بازدیدها ادامه دارد.

افزایش ظرفیت تخت‌ها

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: ظرفیت اقامتگاه‌ها در سال گذشته اعم از هتل‌ها، متل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، بومگردی ها و غیره بیش از ۱۰ هزار نفر بود که امسال به بیش از ۱۱ هزار نفر افزایش یافته است.

وی گفت: در قالب ستاد اسکان آموزش و پرورش ۱۲۰ مدرسه را برای اسکان فرهنگیان و استان اضطراری پیش‌بینی کرده است.

قندهاری افزود: همچنین اداره کل اوقاف و ورزش و جوانان سالن‌های ورزشی و اقامتگاه مذهبی را برای اسکان در نظر گرفته‌اند.

قافله گردشگران نوروزی در راه گلستان/زیرساخت‌های میزبانی تقویت شود

وی بیان کرد: سال گذشته استقبال خوب گردشگران را از استان شاهد بودیم و با توجه به کاهش شیوع کرونا تعداد سفرها افزایش یافت و همه اقامتگاه‌ها به صورت کامل رزرو بود و ۱۰۷ مدرسه هم کاملاً پر شده بود.

قندهاری عنوان کرد: در نمایشگاه گردشگری امسال در تهران استقبال خوبی از غرفه‌های گلستان شد و مذاکرات خوبی با واحدهای اقامتی و بوم گردی روی داد لذا پیش‌بینی می‌کنیم امسال با توجه به شناخت بیشتر از استان، استقبال گردشگران هم افزایش یابد.

وی به برخی از مراکز گردشگری گلستان از جمله برج قابوس اشاره کرد و گفت: در کنار این برج بازارچه صنایع دستی و سوغات و نوروزگاه برپا شده و این امر جذابیت ماندگاری و اقامت را فراهم می‌کند.

قندهاری با اشاره به مشکلاتی که در سال گذشته در مسیر خالد نبی ایجاد شده بود، گفت: با توجه به حجم زیاد گردشگران برنامه ریزی شده که با همت فرمانداری‌ها و همکاری دستگاه‌های عضو شرایط بهتر از سال گذشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، با بهبود شرابط کرونا، پیش بینی می‌شود که امسال استقبال فراوانی از مراکز گردشگری گلستان انجام شود لذا ایجاد امکانات رفاهی و زیرساختی در این مناطق ضرورت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *