شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
محمدجواد ساوری»_مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان

انقلابِ گردشگری در گلستان

با گذشت ۴۴ سال از عمر پرافتخار انقلاب اسلامی، استان گلستان هم از پیشرفت در حوزه‌های مختلف بی‌نصیب نمانده، یکی از حوزه‌هایی که نگارستان ایران در آن پیشرفت‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده حوزه گردشگری است.

استان گلستان به دلیل برخورداری از جاذبه‌های مختلف گردشگری به نگارستان ایران شهره است، برج قابوس، دیوار دفاعی جرجان، طولانی‌ترین دیوار خشتی و دفاعی دنیا، آبشار کبودوال، بزرگ‌ترین آبشار تمام خزه‌ای دنیا، گسترده‌ترین جنگل هیرکانی و برخورداری از جزیره آشوراده به‌عنوان تنها جزیره دریای خزر، جنگل گلستان به‌عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی زیست کره و پهناورترین بافت تاریخی شمال کشور تنها بخشی از ظرفیت‌های فوق‌العاده این استان است که توانسته پایتخت اقوام را در زمره پنج استان برتر کشور به‌عنوان مقصد گردشگری قرار دهد.

پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در بخش‌های مختلف خیره‌کننده و چشمگیر است، در دوران حکومت پهلوی، میراث فرهنگی در محاصره خاندان این رژیم منحوس بود و شدت تخریب، قاچاق و به یغما بردن آثار به حدی بود که اگر حکومت پهلوی استمرار می‌یافت باید میراث فرهنگی ایران را در موزه‌های خارجی به تماشا می‌نشستیم.

با پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه گردشگری نیز انقلاب دیگر را تجربه کرد و گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی رونق دوچندان گرفت، درحالی‌که قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از مردم حتی توان سفر به مشهد مقدس را هم نداشتند استان گلستان به تنهایی سالانه میزبان بیش از ۱۰ میلیون نفر زائر حضرت ثامن‌الحجج(ع) است.

اقامتگاه بوم‌گردی در گلستان که پذیرای گردشگران 70 کشور دنیاست

امروز به برکت انقلاب اسلامی، ده‌کوره‌هایی که اثری از گردشگری در آن نبوده و مردم آن در فقر و بدبختی دست‌وپا می‌زدند آوازه جهانی پیدا کرده و سالانه میزبان گردشگران خارجی و داخلی هستند طوری که تنها یک اقامتگاه بومگردی در نزدیک‌ترین نقطه دیوار بزرگ گرگان پذیرای گردشگران خارجی از ۷۳ کشور دنیاست.

«غلامرضا خارکوهی»_تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر حوزه گردشگری به خبرنگار ایسنا گفت: در دوره جمهوری اسلامی توجه به آثار تاریخی در استان گلستان بسیار بیشتر از دوران حکومت پهلوی بوده طوری که قبل از انقلاب اسلامی تنها ۳۷ مورد از آثار تاریخی گلستان در فهرستان آثار ملی کشور ثبت شده بود که هم‌اکنون این آمار به حدود یک هزار اثر رسیده است.

 

غلامرضا خارکوهی
غلامرضا خارکوهی

 

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی هیچ یک آثار ناملموس در استان گلستان ثبت نشده بود اما در حال حاضر ۱۰۷ اثر از میراث ناملموس منطقه به ثبت ملی رسیده است، قبل از انقلاب اسلامی هیچ موزه‌ای در استان گلستان وجود نداشت اما در حال حاضر ۱۳ موزه در استان گلستان ایجاد شده که در معرض دید عموم مردم است.

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی هیچ اقامتگاه بوم گردی در استان گلستان وجود نداشت، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۳ واحد اقامتگاه بومگردی در استان وجود دارد که ۸۰ اقامتگاه دیگر نیز در حال راه‌اندازی است.

خارکوهی تأکید کرد: در سال ۱۳۵۷ تنها پنج هتل در استان گلستان وجود داشت که در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی، ۲۸ هتل در استان احداث شده است، همچنین قبل از انقلاب هیچ خانه مسافر، دفاتر خدمات مسافرتی، مُتل و هتل آپارتمان در گلستان وجود نداشت که در حال حاضر ۲۶۲ خانه مسافر، چهار مُتل، ۱۱ هتل‌آپارتمان و ۷۷ دفتر خدمات مسافرتی در سطح استان ایجاد شده است.

گلستان جزو 10 استان برتر کشور در ثبت آثار ملی

«محمدجواد ساوری»_مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز در این باره به ایسنا گفت: استان گلستان به دلیل ظرفیت‌های حوزه گردشگری و کشاورزی، قطب گردشگری و کشاورزی در کشور محسوب می‌شود و این مهم به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده است.

 

محمدجواد ساوری»_مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
محمدجواد ساوری»_مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان

 

وی از ثبت جهانی پنج اثر استان گلستان اعم از برج قابوس، راه‌آهن سراسری، جنگل‌های هیرکانی، سوزن‌دوزی ترکمن، دوتار و کمانچه پس از انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: بیش از یک هزار اثر در استان گلستان به ثبت ملی رسیده و این مهم استان ما را جزو ۱۰ استان برتر در ثبت آثار ملی قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به اینکه استان گلستان پس از انقلاب اسلامی در ایجاد تأسیسات گردشگری جزو استان‌های برتر قرار گرفت، افزود: یک هزار و ۸۷۳ مورد از تأسیسات گردشگری اعم از هتل، مهمانپذیرها، خانه‌های مسافر، مزرعه گردشگری و غیره پس از انقلاب اسلامی در استان گلستان ایجاد شده که می‌تواند موتور پیشران استان در حوزه گردشگری باشد.

ساوری یکی دیگر از دستاوردهای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مرمت، احیا و حفظ ابنیه تاریخی اعلام کرد و متذکر شد: در استان گلستان بیش از ۱۰۰ اثر پس از انقلاب اسلامی مرمت شده است.

 

وی از ایجاد پایگاه جهانی برج قابوس، پایگاه ملی دیوار تاریخی و پایگاه ملی بافت تاریخی شهر گرگان پس از انقلاب اسلامی خبر داد و یادآور شد: بافت تاریخی شهر گرگان یکی از بی‌نظیرترین بافت‌های تاریخی در کشور است و بعد از یزد دومین بافت قابل سرمایه‌گذاری، احیاء و حفاظت است تا مردم به معماری و تمدن ایرانی خود ببالند.

آغاز توسعه گردشگری گلستان از روستاها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان وجود جمعیت روستایی را از دیگر ظرفیت‌های استان گلستان برشمرد و گفت: حدود نیمی از جمعیت گلستان در روستاها سکونت دارند و از این طریق توانستیم چهار روستای زیارت، شاهکوه، تنگلی و سیاه رودبار علی آبادکتول را به دلیل برخورداری از صنایع دستی فاخر به ثبت ملی برسانیم.

ساوری با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری از روستاهای گلستان آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: سکونت نیمی از جمعیت گلستان در روستاها ما را بر آن داشت تا توسعه زیرساخت‌های گردشگری را از روستاها کلید بزنیم.

وی متذکر شد: در حال حاضر ۲۸ هتل، ۱۱ هتل‌آپارتمان، چهار مُتل، ۱۴۳ واحد اقامتی بوم‌گردی، ۲۶۲ خانه مسافر، ۱۴ مهمان‌پذیر، پنج پانسیون، ۴۴ واحد پذیرایی، ۲۹ سفره‌خانه سنتی، ۷۷ دفتر خدمات مسافرتی، یک مجتمع تفریحی گردشگری، ۱۴ مزرعه گردشگری، چهار مؤسسه آموزش گردشگری، یک مرکز اطلاع‌رسانی و یک زائرسرا در استان گلستان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *