شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
النگدره - گرگان

پاییز گرگان مهجور است

گرگان- جاذبه های گردشگری گرگان منحصر به فصل خاصی نیست اما یکی از اصلی ترین مناطق گردشگری این شهر، پارک النگدره است که جذابیت بصری و سیمای کم‌نظیرش در پاییز هر رهگذری را افسون خود می کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شاید بیشتر ایرانی‌ها، گرگان را با نهارخوران و روستای ییلاقی زیارت بشناسند و یا حتی برخی از آثار تاریخی مرکز استان گلستان را در یاد داشته باشند اما «النگدره» به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر بوده که می‌تواند به کانونی برای جذب هزاران گردشگر و مسافر داخلی و حتی خارجی تبدیل شود.

النگدره با مساحت حدود ۱۸۵ هکتار در مسیر جاده ناهارخوران واقع شده و یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری کشور است؛ امکان دسترسی آسان به این پارک در زمانی بسیار کوتاه، النگدره را به جایی دنج و مصفا برای گرگانی‌ها تبدیل کرده است.

با افزایش جمعیت و وسعت گرگان از حدود ۱۵ سال قبل، شهر و النگدره به هم متصل شدند و این منطقه در حال حاضر مسیری برای پیاده‌روی و تفریح مردم است.

النگدره جاذبه‌های چهارفصل بسیاری دارد اما آن چیزی که النگدره را نسبت به سایر مناطق جنگلی گرگان و حتی استان گلستان متمایز می‌کند درختان انجیلی با زیبایی‌های بی نظیرش در فصل پاییز است.

درخت انجیلی برگ‌هایی خوش رنگ داشته و ارتفاع آن هم به ۲۵ متر می‌رسد؛ برگ‌های جوان بنفش مایل به قرمز هستند، بعد از آن در تابستان به رنگ سبز تیره و درخشان مایل می‌شوند و در پاییز برگ‌های درخشان به رنگ‌های مختلف زرد پررنگ، نارنجی سوخته و پررنگ و قرمز روشن خالص آشکار شده و این تنوع رنگ مناظر زیبایی را ایجاد می‌کند که در کمتر جای می‌توان این رنگین کمان برگ‌ها را تماشا کرد.

رنگین‌کمان برگ‌های انجیلی النگدره/ پاییز گرگان مهجور است

افسون رهگذران در النگدره

چشم انداز بدیع و منحصر به فرد النگدره ناشی از تنوع در فرم، اندازه و رنگ بندی برگ‌های درختان انجیلی به نحوی است که هر رهگذری را افسون خود می‌کند؛ خواه آنکه حضورش در النگدره برای بار نخست باشد و یا اینکه مستمرا در این منطقه تردد کند.

زمین ورزشی، پارک کودک، نمازخانه، سرویس بهداشتی، جاده آسفالت، ساختمان‌های نگهبانی، برق رسانی از جمله زیر ساخت‌های النگدره گرگان است.

النگدره گردشگاهی کم نظیر برای دور شدن از زندگی ماشینی استزیبایی‌های بی حد و مرز النگدره سبب شده تا گرگانی‌ها جشنواره هزار رنگ پاییز را برگزار و بخشی از جذابیت‌های این منطقه و البته سایر جاذبه‌های گرگان را معرفی کنند.

از دیگر جاذبه‌های النگدره که به صورت چهار فصل در اختیار مسافران و البته گرگانی‌ها قرار دارد، هوای خنک و دلنشین آن است که در فصول گرم سال تا ۱۰ درجه از گرگان خنک‌تر است.

النگدره گردشگاهی کم‌نظیر برای دوری از زندگی ماشینی و لذت بردن از هوای دلپذیر و گشت‌وگذار در لابه‌لای درختان بلندقامت است و با داشتن چند دره، آبریزها و یال‌های زیاد، محیط مناسب برای طبیعت دوستان است.

در داخل جنگل النگدره رودخانه دائمی جریان دارد و علاوه بر آن چندین چشمه هم جاری است؛ پوشش گیاهی جنگل النگدره متراکم است و از نوع معتدل و جنگل‌های خزری به شمار می‌رود که به جغرافیای گیاهی هیرکانی تعلق دارد.

درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل و ولیک پوشش گیاهی النگدره را تشکیل می‌دهند.

با وجود نفوذ انسان‌ها تا عمق جنگل و از میان رفتن بافت طبیعی و زیستگاه‌های آن، هنوز هم گونه‌های جانوری در این منطقه زیست می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شوکا و قرقاول اشاره کرد؛ البته گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک هم در این پارک به چشم می‌خورند.

رنگین‌کمان برگ‌های انجیلی النگدره/ پاییز گرگان مهجور است

جاذبه‌های گرگان منحصر به فصل نیست

عضو شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: جاذبه‌های گردشگری گرگان منحصر به فصل و زمان خاصی نیست اما مردم و کارشناسان بر این باور هستند که زیبایی‌های بصری در تفرجگاه‌های طبیعی و تاریخی گلستان در فصل پاییز جاذبه بیشتری دارند.

علی اکبر بصیر نیا افزود: جاذبه‌های پاییزی گرگان در پارک جنگلی النگدره بسیار چشم انداز بوده و فرصتی مغتنمی است تا با معرفی آن به سرمایه گذاران، زمینه تحول در اقتصاد شهر و مدیریت شهری را محقق کنیم.

دیگر عضو شورای شهر گرگان هم معتقد است که پس از چند سال کرونایی و فروکش کردن شدید این بیماری می‌توانیم برنامه ریزی مناسبی برای اجرا پاییز هزار رنگ در گرگان و النگدره داشته باشیم.

حجت مقسم گفت: مسابقات عکس و فیلم کوتاه، دوچرخه سواری و رالی خانوادگی، تور گرگان گردی و تور بافت قدیم شهر، بازی‌های بومی و محلی و ورزش باستانی، پخت رب کندس (ازگیل وحشی) و غذا از جمله برنامه‌هایی است که امسال برای این جشنواره منظور خواهیم کرد.

مقسم ادامه داد: نمایش بخشی از جاذبه‌های گردشگری گلستان و گرگان در این جشنواره به عنوان عنصری برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی مد نظر مدیران شهری گرگان است.

رنگین‌کمان برگ‌های انجیلی النگدره/ پاییز گرگان مهجور است

گرگان واقع بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد علاوه بر جاذبه‌های تاریخی مانند مدارس و تکایای قدیمی، مقبره مشاهیر، تپه‌های باستانی، عمارت و کاخ‌های قدیمی، غار، کاروانسرا، حمام‌های کهن و البته جاذبه‌های طبیعی متنوع، اقوام متعددی را در خود جای داده است که شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک مازندرانی‌ها، بلوچ و قزاق‌ها هستند که فرهنگ، صنایع دستی، موسیقی و غذای هر یک از این اقوامی تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر ایفا کند.

رونق گردشگری می‌تواند صنایع دستی گرگان مانند گلیم، نمد، گلدوزی، سوزن‎ دوزی، ابریشم دوزی، سبدبافی، ریسندگی و بافندگی الیاف، پارچه ‎بافی و تولید وسایل چوبی و حتی جاجیم‎ چه، چادرشب، دستمال، رومیزی، سفره، لباس‌های زیبای محلی را رونق داده و در درآمدزایی مردم نقش مهمی داشته باشد.

پاییز در گرگان یکی از این جاذبه‌ها است که می‌تواند به رونق صنعت گردشگری در این شهرستان منجر شود، امید است با برنامه ریزی صحیح مسئولان از این فرصت خدادادی بهترین بهره برداری را انجام دهند. البته توسعه صنعت گردشگری در ابعاد مختلف آن نیازمند تدوین نقشه راه علمی است که مدیران باید براساس آن عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *