شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
گلفشان - قارنیارق - گمیشان

بی‌مهری به جاذبه‌ها گِل‌فشان‌ها استان

گمیشان- با وجود برخورداری گلستان از سه گل فشان نادر با جذابیت های بصری در شمال استان اما بی مهری به این جاذبه های طبیعی سبب شده تا آن ها نقشی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی نداشته باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: گلستان به سبب برخورداری از شرایط توپوگرافی، جغرافیایی و زمین‌شناختی خاص از نظر جاذبه‌های طبیعی در زمره استان‌های مستعد و برتر کشور است.

وجود سلسله جبال البرز و قلل مرتفعی مانند کهکشان، شاهوار و درازنو، رودخانه‌های دائمی و آبشار و چشمه سارها مانند کبودوال و شیرآباد و سازه‌های متعدد زمین شناختی مانند تاقدیس و ناودیس طبیعی دهنه محمد آبادکتول، این استان را به بسته کامل جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است.

شاید این مباحث و جاذبه‌ها در سایر نقاط کشور هم قابل دسترسی و تماشا باشد اما گلستان از جاذبه طبیعی و زمین شناختی کمیابی چون «گِل فشان» برخوردار است که در صورت برنامه ریزی می‌تواند زمینه جذب تعداد بی شماری از گردشگران را فراهم کند.

گل فشان «قارن یارق»، «نفتلیجه» و «اینچه» هر یک با ویژگی‌های خاص خود در محدوده شهرستان‌های آق قلا و گمیشان واقع شده که با اندک توجه می‌توانند موجب رونق اقتصادی مردم بومی منطقه باشند.

طی سه سال گذشته گلفشان نفتلیجه به سبب برخی فعل و انفعالات زمین شناسی به رنگ بنفش درآمد و به عنوان یکی از رخدادهای منحصر به فرد طبیعی مورد توجه بومگردان و گردشگران قرار گرفت و حتی افرادی از آن سوی مرزها برای تماشای آن به گمیشان آمدند.

با وجود این ظرفیت بالقوه و استقبال مردم و انتشار آن در فضای مجازی اما کوچک‌ترین توجهی به این ظرفیت گردشگری نشد و مشاهدات خبرنگار مهر هم نشان می‌دهد که هیچ‌گونه زیرساختی برای آن ایجاد نشده است.

بی مهری به جاذبه های طبیعی گلستان/ گِل فشان ها فراموش شدند

تابلوی راهنما، جاده دسترسی، آب شرب و سرویس بهداشتی از جمله اصلی ترین مقدمات جذب گردشگر است که هیچکدام رنگ واقعیت به خود نگرفته و این مسائل و مشکلات در گل افشان قارن یارق و اینچه هم وجود دارد.

 

بی توجهی به ظرفیت گردشگری گل فشان ها

فرماندار گمیشان در خصوص ظرفیت‌های گردشگری گل فشان‌ها به خبرنگار مهر گفت: توجه به گلفشان نفتلیجه و همچنین قارن یارق جزو برنامه‌های توسعه گردشگری بوده که متأسفانه تاکنون برای آنها زیرساختی فراهم نشده است.

برای جذب و ماندگاری گردشگر باید امکانات زیرساختی فراهم باشدامید سقلی افزود: زیرساخت‌هایی مانند جاده، امکانات رفاهی و خدماتی، نصب تابلو و علائم از جمله ضروریات این منطقه بوده که مستلزم تخصیص اعتبارات است.

وی بیان کرد: بهسازی مسیر دسترسی، ایجاد مراکز اقامت مسافر، امکانات خدماتی و رفاهی و فضای سبز از جمله تمهیدات پیش‌بینی شده برای این اماکن است.

سقلی عنوان کرد: واگذاری این مناطق به بخش خصوصی قطعاً اثرگذاری بیشتری داشته و برای جذب گردشگر مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به حضور گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از گل فشان نفتلیجه، گفت: برای ماندگاری گردشگر باید امکانات زیرساختی فراهم باشد و با اقداماتی که در شهرستان در حال انجام است پیشرفت‌های خوبی در سال جاری داشتیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

بی مهری به جاذبه های طبیعی گلستان/ گِل فشان ها فراموش شدند

فرماندار شهرستان گمیشان از ساخت کلیپ معرفی شهرستان گمیشان با ظرفیت‌های همچون ساحل گمیشان، مراتع، گل فشان نفتلیجه، تالاب، بوم گردی و بافت تاریخی کمیش تپه خبر داد و افزود: برنامه‌های جدی تری را برای معرفی شهرستان و میزبانی از مسافران در دستور کار داریم.

 

آق قلا معبر گردشگری است

گل فشان قارن یارق در مرز شهرستان آق قلا و گمیشان واقع شده لذا در خصوص این ظرفیت گردشگری با فرماندار شهرستان آق قلا گفتگو کردیم، سلیمان هاشمی به خبرنگار مهر گفت: قارن یارق یکی از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان بوده ولی برای ایجاد زیرساخت‌ها و مسیر تردد آن اقدامی انجام نشده است.

سلیمان هاشمی افزود: گردشگرانی که به این گلفشان مراجعه می‌کنند بیشتر بومیان منطقه بوده و در مناسبت‌های خاص، مردم استان و سایر استان هم از این نقطه دیدن می‌کنند.

وی با بیان اینکه آق قلا، معبر گردشگری است و مسافران در آن توقف نمی‌کنند، اضافه کرد: برنامه داریم تا این شهر را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

هاشمی گفت: بازارچه سنتی که در سفر رئیس جمهور برای آن هشت میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت در حال ساخت بوده و در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

فرماندار شهرستان آق قلا افزود: بازارچه در محور آق قلا به بندر ترکمن قرار داشته و در آن صنایع دستی بومیان و تولیدات مردم عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها سبب ماندگاری و جذب گردشگر می‌شود، عنوان کرد: بنا داریم طرح «هر روستا یک بوم گردی» را در آق قلا اجرایی کرده و مجوز بی نام برای این امر دریافت شده است.

بی مهری به جاذبه های طبیعی گلستان/ گِل فشان ها فراموش شدند

هاشمی با بیان اینکه آق قلا را به عنوان شهر ملی زیورآلات به میراث فرهنگی معرفی کرده‌ایم، گفت: زیورآلات برند شهرستان بوده و طرح این مسئله به معرفی شهر کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در صدد هستیم که گذر فرهنگی ایجاد کنیم و در ابتدای شهر، میدان شهدای گمنام، المان‌ها و تابلوهایی نصب خواهد شد که مردم به طور کامل با شهر آشنا شوند.

 

غفلت از ظرفیت گل فشان های گلستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: شهرت گلفشان نفتلیجه به دلیل تغییر رنگ آن در برهه‌های زمانی مختلف، بیشتر از سایر گل فشان های استان است.

یاسر قندهاری افزود: این جاذبه‌ها در سایت، کتابچه و بروشور معرفی شده و در کلیپ معرفی جذابیت‌های استان هم آمده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های این نقاط گردشگری کامل نیست، اضافه کرد: در برنامه‌های آینده تصمیم داریم که برای این تفرجگاه‌های طبیعی تابلو و علائم نصب شود اما به دلیل اینکه این مراکز در جوار زمین‌های کشاورزی و تحت مالکیت مردم است سرمایه گذاری برای آن کمی سخت است.

قندهاری از حضور بخش خصوصی برای توسعه گردشگری این نقاط خبر داد و گفت: این مراکز در برهه‌های مختلف محل حضور گردشگران زیادی است و باید در برنامه‌های آتی به صورت ویژه دیده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، برای توسعه و رونق اقتصادی گلستان، توجه به زیرساخت‌های گردشگری باید به صورت جدی در دستور کار مدیران قرار بگیرد؛ موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند بخش بزرگی از دغدغه‌های اشتغال و معیشت مناطق کم‌برخوردار گلستان را برآورده سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *