شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
گمیشان- بومگردی شیرمحمدی

زیرساخت های گردشگری گلستان مناسب نیست

تنوع اقلیمی، تنوع اقوام و فرهنگ ها می تواند هر استانی را به یکی از مقصدهای مهم گردشگری تبدیل کند. استان گلستان اما با وجود برخورداری از این شرایط خاص، به دلیل نداشتن زیر ساخت های گردشگری نتوانسته است جایگاه مناسبی در کشور کسب کند و همین امر موجب عدم جذب گردشگر در استان شده است. استان گلستان به دلیل پیشینه تاریخی، شرایط اقلیمی، جاذبه های طبیعی و فرهنگی بسیار متنوع، مکانی مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است ولی به هر دلیل گردشگران با این استان آشنایی ندارند و سوال این است که چرا این استان با این همه جاذبه های گردشگری نمی تواند از مزایای گوناگون صنعت گردشگری بهره ای ببرد؟

طبیعت متفاوت و زیبای استان گلستان برای مردم غیربومی جذاب است. هم نشینی شگفت انگیز بیابان و کوه و جنگل و دریا و گوناگونی آب و هوا از جلوه های جذاب طبیعت استان است. اما این جاذبه ها در شهرستان های استان در سطح کشور ناشناخته است و به دلیل فراهم نبودن امکانات و تسهیلات لازم و عدم توازن و تعادل در توزیع زیرساخت های گردشگری، تفاوت زیادی  از این نظر در مناطق مختلف استان وجود دارد. گسترش این صنعت در استان گلستان با وجود کمبود امکانات، تاسیسات و خدمات زیر بنایی، نیازمند به کارگیری شیوه های مدیریتی خلاقانه و نوین است تا از این طریق بتوان بودجه و اعتبار بیشتری کسب کرد. توجه به صنعت گردشگری می تواند به کاهش فقر و ایجاد اشتغال منجر شده و اقتصاد مناطق محروم استان را متحول کند. زیرساخت هایی از جمله فناوری، راه سازی، حمل و نقل، شرایط اقامتگاهی، مجموعه های تفریحی و سرگرمی باید ایجاد یا بهسازی شده و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی به طور ویژه رسیدگی شود و همچنین به گردشگر پذیری در میان مردم بومی به عنوان یک فرهنگ پرداخته شود. متاسفانه از سال های دور تا به امروز گردشگری اولویت اصلی مدیران استان نبوده و نیست و این بی توجهی ارمغانی جز بیکاری، نبود رفاه و سختی معیشت نداشته است.در حال حاضرگردشگری سهمی در توسعه ی اقتصـادی اسـتان گلستان ندارد و در ایجـاد و توسـعه ی اشـتغال موثر نیست. متولیان این بخش اگر می خواهند تحولی در این زمینه در استان رخ دهد در گام اول باید طرح جامع گردشگری استان را با توجـه بـه توانمندی های بالقوه و بالفعل مناطق مختلف استان تهیه کنند. در گام بعد توجه کنند که افزایش ضریب امنیت در سطح استان به خصوص درراه هـای ارتبـاطی و قطب هـای گردشـگری بسیار مهم است بنابراین ایجـاد پلیس گردشـگری را جدی بگیرند و آنـان را در مراکـز مهـم گردشگری استان مستقر کنند. به این مساله توجه کنند که تبلیغات منظم  و خلاقانه ی جاذبه های استان در سـطح کشور می تواند بسیار موثر باشد. نکته ی بعدی توجه به تضمین امنیـت سـرمایه و سـرمایه گذاری توسـط دولت برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و هـدایت و حمایت صحیح از این بخش برای سـرمایه گذاری درمناطق و قطب های گردشگری استان است. همچنین از قابلیت رسـانه ها در بسترسازی فرهنگی در بین مردم به درستی استفاده شود. برنامه ریزی برای بالا بردن سـطح ارتباطـات و مبـادلات بازرگـانی، فرهنگی و… با کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار دهند و از ویژگی همجواری و اشتراکات فرهنگی به نحو مطلوب بهره ببرند. در هر حال استان گلستان بیش از 350 جاذبه طبیعی متنوع دارد و قابلیت این را دارد که یکی از قطب‌های اکوتوریسم در شمال کشور باشد. وجود بیش از 1100 اثر و یادمان‌های تاریخی در این استان حاوی این پیام است که متولیان گردشگری و مسوولان ارشد استان باید از این قابلیت‌های ارزشمند برای توسعه اقتصادی استان استفاده لازم را ببرند و گردشگری را امکانی برای ایجاد و توسعه اشتغال، افزایش میزان سرمایه‌گذاری، فرصتی برای صادرات، ارتقای سطح درآمد و معیشت مردم و بهبود شاخص‌های کیفیت زندگی اهالی استان گلستان بدانند.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *