شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911

گرمای هوا و هشدار حریق جنگل ها در گلستان/دما به ۵۰ درجه می‌رسد

گرگان- با توسعه امواج کم فشار تابستانه به گلستان طی روزهای یکشنبه و دوشنبه شاهد افزایش محسوس دما در استان خواهیم بود و این امر تا روز سه شنبه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالیت سامانه بارشی که از روز چهارشنبه در گلستان آغاز شده بود به تدریج از عصر امروز (شنبه) متوقف می‌شود.

بعد از خروج این سامانه هوا پایدار و گرم شده به گونه‌ای که گلستانی‌ها طی روزهای آتی دمای ۵۰ درجه را تجربه خواهند کرد.

این امر سبب شد که نشست پیش آگاهی و کمیته بحران هواشناسی استان تشکیل شود و هشدار نارنجی صادر شود.

در این جلسه کارشناس پیش بینی هواشناسی گلستان گفت: فعالیت سامانه ناپایداری که از چند روز قبل در استان اثرات خود را نشان داده و باعث بارش‌های رگباری، رعدوبرق، وزش باد شدید و کاهش دما بخصوص در نواحی شمال شرق، شرق و نواحی مرکزی استان شده به تناوب تا صبح فردا یکشنبه ۱۳ تیر در استان ادامه خواهد داشت.

مهدیه اصحابی افزود: از فردا یکشنبه توسعه امواج کم فشار تابستانه را در استان شاهد خواهیم بود که باعث افزایش دما در منطقه می‌شود.

وی اضافه کرد: به طوری که بیشینه دمای هوا روز دوشنبه (۱۴ خرداد) در اغلب نقاط استان بین ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و ممکن است دما در برخی از نقاط به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد برسد.

اصحابی بیان کرد: وزش باد نسبتاً شدید (گاهی شدید) همراه با گردوغبار محلی به ویژه در نواحی شمال استان از دیگر پدیده‌های این سامانه است.

کارشناس پیش بینی هواشناسی گلستان گفت: از روز سه شنبه مجدداً با تغییر جهت جریانات شرایط جوی به خصوص گرما تعدیل خواهد شد.

 

با توجه به شرایط موجود هواشناسی گلستان طی اطلاعیه نسبت به گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، ایجاد پتانسیل برای آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع و آسیب به ابنیه هشدار داده و از دستگاه‌های متولی خواسته تا تمهیدات لازم را پیش بینی کنند.

در گرمای هوا، ماندن در خانه به خصوص به سالمندان، کودکان و افراد بیمار توصیه می‌شود.

در جنگل آتش روشن نکنید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم با توجه به هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان، گفت: آتش سوزی در طبیعت عمدتاً ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی توسط عوامل انسانی مخصوصاً گردشگران است و با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش تردد گردشگران و طبیعت دوستان در عرصه‌های طبیعی احتمال خطر آتش سوزی افزایش می‌یابد.

عبدالرحیم لطفی گفت: جنگل‌های هیرکانی و جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ که عمدتاً در شرق استان هستند مناطق آسیب پذیر و حساس به لحاظ وقوع حریق و آتش سوزی بوده و خطر آتش سوزی در این مناطق بالا است.

وی افزود: مهم‌ترین توصیه به شهروندان و طبیعت دوستان این است که نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم در پیش گیری از وقوع آتش سوزی در شرایط گرمای هوا را رعایت و از روشن کردن آتش، رها کردن ته سیگار، چوب کبریت و مخصوصاً آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی و استفاده از هر وسیله قابل اشتعال دیگری در طبیعت خودداری کنند.

لطفی متذکر شد: درصد بسیار بالایی از آتش سوزی‌های عرصه‌ها ناشی از اشتباهات و خطاهای انسانی است، وقتی آتشی در منطقه‌ای شروع شود با توجه به شرایط طبیعی، امکانات محدود و دشواری‌های دسترسی، مهار و اطفاء حریق مشکل است لذا همه ما با اندکی توجه و رعایت نکات ساده می‌توانیم از وقوع حادثه‌های ناگوار جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه مردم می‌توانند با مشاهده هرگونه علائم آتش سوزی، آن را منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند، گفت: نیروهای منابع طبیعی از ابتدای تیرماه در آماده باش کامل بوده و تا پایان گرمای هوا و کاهش درجه حرارت به صورت آماده باش خواهند بود.

همچنین شرکت توزیع نیروی برق با توجه به افزایش دما، از شهروندان خواسته تا در مصرف خود صرفه جویی کنند تا برق پایداری در استان داشته باشیم.

شرکت آب و فاضلاب گلستان هم از مردم خواسته تا از مصارف غیرضروری در این مدت خودداری کرده و مصرف خود را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *