شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911

کار ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان به کجا رسید؟

سال‌هاست که موضوع ثبت جهانی این اثر مطرح شده اما به دلیل برخی مشکلات مانند ساخت و سازهایی که بر روی بخش‌هایی از دیوار انجام شده، عدم نقشه برداری کامل مسیر، عدم آزادسازی حریم دیوار و غیره گره‌هایی در کار ثبت این اثر تاریخی در میراث جهانی یونسکو ایجاد شده بود.

در یکی دو سال اخیر البته این موضوع با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قول‌هایی برای تکمیل پرونده ثبت این اثر تاریخی داده‌اند.

هادی حق شناس، استاندار گلستان بر تسریع در تکمیل پرونده ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان تأکید کرده و قول داد با کمک منابع استانی و منابع ملی در راستای اتمام نقشه‌برداری و مستندسازی جهت تسریع در فرایند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان تلاش خواهد کرد.

با اینکه وزیر میراث فرهنگی معتقد است ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان کار سختی نیست اما احمد تجری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفته با توجه به تنوع و غنای آثار تاریخی در کشورمان و همچنین سهمیه ایران برای ثبت جهانی آثار ملموس که سالانه یک اثر است، کار بسیار سختی پیش‌رو قرار دارد.

تجری درباره آخرین وضعیت فراهم کردن مقدمات ثبت جهانی این اثر تاریخی اظهار داشت: برای اینکه هر اثری به ثبت جهانی برسد اولا باید فرآیندهای مربوط به آن طی و پرونده اثر به طور کامل تکمیل شود، ضمن اینکه باید اقداماتی اساسی و ضروری مانند نقشه برداری، آزادسازی بخشی از حریم اثر و غیره نیز انجام شود.

وی گفت: با توجه به تأکیدات و حمایت‌هایی که از ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان به عمل آمد، توانستیم کار نقشه برداری دیوار را انجام دادیم و اسناد و نقشه‌های اجرایی با مقیاس‌های مختلف را از دل نقشه برداری تهیه و مطالعات و کتابچه طرح را نیز تهیه و تدوین کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان داشت: شرایط کرونایی و تعطیل شدن فعالیت‌های گردشگری سبب شد تا بتوانیم با فرصت و توجه بیشتری به برخی موضوعات مهم و زیرساختی در حوزه گردشگری استان بپزداریم که یکی از آنها تکمیل پرونده دیوار دفاعی گرگان برای ثبت در فهرست آثار جهانی است.

 

وی با بیان اینکه تکمیل پرونده دیوار دفاعی گرگان برای ثبت جهانی از سال‌های گذشته تا کنون مطرح بوده است، گفت: با همتی که در استان شکل گرفت و با تشکیل چند کمیته کاری، مسیر تکمیل پرونده را کامل کردیم تا بتوانیم آن را به عنوان یک اثر شاخص و فاخر در عرصه جهانی معرفی کرده و به ثبت برسانیم.

تجری خاطرنشان کرد: تا پایان تابستان امسال پرونده نهایی دیوار دفاعی برای سازمان جهانی یونسکو ارسال می‌شود تا در انتظار برای ثبت قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *