شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911

حرکت کُند پروژه های گردشگری در گرگان/ جذب توریست خلاقیت می خواهد

گرگان- با وجود شروع عملیات اجرایی برخی از پروژه های گردشگری در گرگان اما روند اجرای آن ها به کندی به پیش می رود لذا برای تحقق توسعه بر پایه توریسم باید سرعت اجرای این پروژه ها شتاب بگیرد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شهر گرگان به لحاظ ویژگی‌های آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در مسیر استان‌های خراسان شمالی و رضوی، تهران و مازندران ظرفیت بالایی برای جذب مسافر داشته اما علیرغم تلاش‌های انجام شده در سنوات اخیر نتوانسته خوب عمل کند و به مقصد گردشگران تبدیل شود.

مرکز گلستان علیرغم داشتن ظرفیت طبیعی، وجود قومیت‌ها و صنایع دستی خاص در توسعه واقعی گردشگری ناتوان بوده و تحول در این امر مستلزم تغییر نگاه و برنامه ریزی مدیران شهری و گردشگری است.

همه ساله در تعطیلات نوروز و تابستان شمار زیادی از مسافران و گردشگران وارد گرگان شده اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های گردشگری تنها در حاشیه محورهای گردشگری طبیعی همچون ناهارخوران، النگدره و زیارت اوقات می‌گذرانند و درآمد و عایدی برای شهر ندارند.

طبق گفته کارشناسان می‌توان با ایجاد زیرساخت‌هایی همچون مراکز اقامتی، توسعه فضاهای تفریحی، تلفیق بازارهای سنتی و مدرن، بوم گردی‌ها، ایجاد آکواریوم و مانند آن فرصتی فراهم کرد تا گردشگر وقت بیشتری را در گرگان سپری کند.

گرگان علاوه بر اینکه نتوانسته از جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود به درستی بهره ببرد از گردشگری فضاهای شهری هم دور بوده است؛ به طور کلی شهرها متشکل از عناصر، اجزا و فضاها مختلف بوده که جلوه‌های متنوعی را به انسان القا می‌کنند ولی این موضوع هم در گرگان مغفول مانده است.

حرکت کُند پروژه های گردشگری در گرگان/ جذب توریست خلاقیت می خواهد

در پروژه‌های گردشگری در دست اقدام هم روند اجرای این طرح‌ها به کندی جلو می‌رود و اگر نگاه به توسعه شهر بر مبنای گردشگری است باید تحولی در این زمینه رخ دهد. به عنوان مثال مدیران شهری گرگان، در سال‌های گذشته پروژه‌هایی همچون شهربازی مدرن، سورتمه، تله کابین، بازار موزه و مانند آن را کلنگ زنی و یا پیگیری کرده اند اما برای برخی از آنها پایانی متصور نیست.

استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، تعریف فضاهای جدید گردشگری با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی و تکمیل پروژه‌های در دست اقدام می‌توانند سبب توسعه گردشگری در گرگان شودشهربازی گرگان که بیش از یک سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد، در فاز اول -آماده سازی زیرساخت‌ها- فقط ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در ماه‌های گذشته هم مسئولان شهری گرگان بارها خبر از نصب سورتمه در ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌دادند که این امر هم بعد از گذشت ۶ ماه هنوز اجرایی نشده است.

با روی کارآمدن شورای ششم و انتخاب شهردار جدید باید روند اجرای این پروژه‌ها شتاب بگیرد تا توسعه بر مبنای گردشگری که از شعارهای اعضای شورای شهر است، محقق شود.

گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کنیم

یک دکتری گردشگری در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: توسعه گردشگری گلستان و گرگان تنها یک شعار است و به کار بخشی نیاز دارد اما مدیران راه آسان‌تر که همان شعار دادن است را انتخاب کرده‌اند.

مهدی سقایی با بیان اینکه علیرغم شعارها بعد از چند سال هنوز تغییری در ظرفیت‌های گردشگری گرگان ایجاد نشده است، افزود: پیشنهاد من این است که کار گردشگری را به مردم و بخش خصوصی واگذار کنیم تا برنامه‌ریزی واقعی انجام شود.

وی بیان کرد: گردشگری با دستور، ابلاغ و بخشنامه به سرانجام نمی‌رسد و باید جذابیت خلق کرده و ایده‌های مختلف را به کار ببریم.

 

تلاش شورای ششم برای تحقق شعار گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان هم در این خصوص گفت: هدف شورای ششم این است که گرگان را به جای شهر عبوری به شهر مقصد تبدیل کند.

علی اکبر بصیرنیا افزود: توجه به گردشگری و المان سازی می‌تواند این هدف را محقق کند و یکی از برنامه‌ها احداث شهربازی مدرن است.

بصیرنیا اضافه کرد: شهربازی مدرن گرگان که یکی از بزرگترین و مجهزترین شهربازی‌های کشور خواهد بود، در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار در تپه گردشگری هزار پیچ در حال ساخت بوده که تا امروز ۲۵ درصد پیشرفت اجرایی داشته است.

وی همچنین به دیگر پروژه‌های گردشگری در دست اقدام اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم موانع مالی این پروژه‌ها را برطرف کرده و سرعت اجرای آن را شتاب ببخشیم.

ظرفیت‌های گردشگری را افزایش خواهیم داد

یک عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: شهر گرگان از شهرهای بزرگ و مطرح کشور است و پروژه‌های متعدد عمرانی، زیربنایی و زیرساختی و ملی در آن در حال اجرا بوده که با هدف گردشگری شهر گرگان طراحی شده است.

 

مهران کاظم نژاد افزود: می‌توانیم با اجرای این پروژه ظرفیت کاربری گردشگری را افزایش داده و ایجاد اشتغال کنیم.

وی بیان کرد: از جمله این پروژه‌ها، بازار موزه هفت شهر، تله کابین و شهربازی مدرن است که بزرگترین شهربازی خواهد بود.

طبق گفته کاظم نژاد تمام مجوزات تله کابین اخذ شده و بعد از ابلاغ به شهرداری اجرایی خواهد شد.

وی همچنین به پروژه گردشگری ملل در کمربندی گرگان اشاره کرد و گفت: این پروژه در سال گذشته کلنگ زنی شده و امیدواریم زودتر روند اجرایی آن آغاز شود و به مردم خدمات ارائه کند.

کاظم نژاد بیان کرد: برخی از پروژه‌ها مانند پارک‌های خطی و محله‌ای هم از دیگر پروژه‌های است که در مناطق کمتر برخوردار در حال شکل گیری است و باید بتوانیم آنها را در سایر مناطق افزایش دهیم.

گرگان به دلیل دارا بودن جاذبه‌های گردشگری طبیعی اکوتوریسم از یک سو و گردشگری تاریخی فرهنگی از سوی دیگر ظرفیت بالایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته که نتوانسته از این توانمندی به درستی بهره ببرد و تحقق این امر مستلزم برنامه ریزی جامع گردشگری و پرداختن به پروژه‌های زودبازده و تدارک زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز گردشگران است.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *