شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911

جولان تورهای غیرمجاز در دوران قرنطینه/میراث فرهنگی وارد شود

گرگان- رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گلستان گفت: شاهدیم علی رغم تشدید ممنوعیت ها تورهای غیرمجاز به راحتی در حال فعالیت هستند و نیاز است میراث فرهنگی در این بخش با جدیت نظارت کند.

یحیی جلالی فر در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: متأسفانه در گلستان هیچ آینده شغلی برای راهنمایان گردشگری دیده نمی‌شود و واقعاً اگر اینگونه است باید در دفاتر گردشگری را بسته و از برگزاری دوره‌های آموزشی راهنمای گردشگری جلوگیری کنیم.

وی افزود: مسئولان اگر فکر می‌کنند راهنمای گردشگری به عنوان یک شغل در استان محسوب می‌شود، حالا که با توجه به شرایط کرونا اجازه فعالیت نداریم باید به ما خسارت بدهند و یا اینکه جلوی کار گروه‌های غیر مجاز را بگیرند، چرا که در حال حاضر بسیاری از دفاتر بدون راهنمای گردشگری تور برگزار می‌کنند.

میراث فرهنگی جلوی تورهای غیر مجاز را بگیرد

جلالی فر با اشاره برگزاری تورهای غیر مجازی که در استان فعالیت می‌کنند، ابراز کرد: در مقطعی اداره کل میراث فرهنگی جلوی آنها را گرفت، اما همچنان حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر چیزی که به گردشگری ما آسیب می‌زند، این است که انگار اداره کل میراث فرهنگی در این بین، هیچ جایگاهی ندارد، یعنی جلوی فعالیت گروه‌های مجاز در ایام کرونا گرفته شده، ولی در عوض گروه‌های غیر مجاز به راحتی تورهای گردشگری برگزار می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گلستان اضافه کرد: در این بین نقش اداره میراث فرهنگی معلوم نیست. این کارت‌هایی که به عنوان راهنمای گردشگری برای ما صادر کرده است، چرا هیچ استفاده‌ای ندارد، در حاضر برخی از آژانس‌های گردشگری چه مجاز و غیر مجاز بدون راهنمای گردشگری تور برگزار می‌کنند و هیچ‌کسی نیست تا جلوی آنها را بگیرد و زمانی هم که موضوع را به اداره کل گزارش می‌دهیم، جوابی نمی‌دهند.

اداره کل میراث فرهنگی در این بین، هیچ جایگاهی ندارد، یعنی جلوی فعالیت گروه‌های مجاز در ایام کرونا گرفته شده، ولی در عوض گروه‌های غیر مجاز به راحتی تورهای گردشگری برگزار می‌کنندوی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، تصریح کرد: این کار میراث فرهنگی نوعی مانع زدایی است، چرا که در این استان کسانی که مجوز دارند و به صورت قانونی کار کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، باید ضرر و زیان بدهند، در حالی که مسافران ما باید با گروه‌های غیر مجاز به گردشگاه‌ها بروند.

جلالی فر اوج درآمد زایی تورهای گردشگری را در ماه‌های فروردین و اردیبهشت عنوان کرد و گفت: متأسفانه با این روندی که اداره کل و گروه‌های غیر مجاز در پیش گرفته‌اند، به زودی همه گروه‌های گردشگری مجاز ورشکست خواهند شد، چرا که در این سالهای درگیر با کرونا، گردشگری روی خوش به ما نشان نداده است.

حرف‌های میراث فرهنگی برای دفاتر گردشگری سندیت ندارد

وی با بیان اینکه مسئولان این استان را به عنوان نهاد گردشگری و اکوتوریسم معرفی می‌کنند، تاکید کرد: مسئول این نابسامانی ها کیست، در حال حاضر فضا به گونه‌ای شده است که دیگر حرف‌های اداره کل برای هیچکدام از واحدهای گردشگری سندیت ندارد.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری گلستان بیان کرد: اگر مسئولان راه حلی برای راهنمایان گردشگری ندارند و نسبت به این شغل کوتاهی کرده و توجهی نشان نمی‌دهند، مجبور هستیم، پیگیری‌های خود را به حوزه ملی بکشانیم.

وی با عنوان اینکه میراث فرهنگی باید دادگستری، استانداری، پلیس راهور و فتا را پای کار بیاورد، تصریح کرد: وقتی این ارگان‌ها بر سر کار بیایند و جلوی تورهای غیر مجاز را بگیرند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

جلالی فر افزود: باید برای این تورها جریمه‌های سنگین در نظر بگیرند و البته این جریمه‌ها به گونه‌ای نباشد که حتی اگر دو الی سه بار هم جریمه شوند، هیچ فرقی به حالش نکند.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر به راحتی تخلف می‌شود، ولی هیچیک از ارگان‌ها پای کار نیستند و در این میان بند ” پ ” هایی هم وجود دارند که باعث شده است تا گروه‌های غیر مجاز اجازه فعالیت داشته باشند.

فعالیت ۸۰ دفتر خدمات مسافرتی و ۲۰ گروه گردشگری در گلستان

وی تعداد گروه مجاز گردشگری که تا سال ۹۹ با دفاتر کار کردند را ۲۰ گروه معرفی و ابراز کرد: در حال حاضر ۸۰ دفتر خدمات مسافرتی در استان فعالیت می‌کنند و بیش از ۱۰۰ راهنمای گردشگری دارای کارت هم با تورهای گردشگری همکاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه دولت بجای اینکه این امکان را به ما بدهد که گروه‌های غیر مجاز به برخی از مکان‌ها نتوانند رفت و آمد کنند، بر عکس جلوی گروه‌های گردشگری مجاز را با عنوان کرونا می‌گیرند، در حالی که گروه‌های غیر مجاز به همان مکان به راحتی رفت و آمد می‌کنند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری گلستان عنوان کرد: اداره کل، استانداری و گردشگری اگر فکر می‌کنند که راهنمایان گردشگری در استان جایگاهی ندارند، صراحتاً اعلام کنند و یا اینکه اصلاً بگویند ما بحث گردشگری نداریم.

وی گفت: متأسفانه به دلیل شرایط کرونا و مباحث اقتصادی متحمل خسارت‌های زیادی شده‌ایم و این در حالی است که در استان هر کسی با اجاره خانه خود و شناخت کمی از طبیعت خود را به عنوان راهنما معرفی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *