شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
گاو بانگی

استقرار ۶۵ چادر ثابت و سیار «گاوبانگی» در گلستان

گرگان- رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان گفت: با توجه به آغاز فصل گاوبانگی ۲۵ چادر ثابت و ۴۰ چادر سیار برای نگهبانی و مراقبت از مرال ها در گلستان مستقر شده است.

محمود شکیبا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گاوبانگی در گلستان ۲۵ چادر ثابت و ۴۰ چادر سیار برای نگهبانی و مراقبت از مرال ها مستقر شده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان افزود: مراقبت و نگهبانی از مرال ها در فصل گاوبانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برای همین موضوع معمولاً بین دو یا چهار نفر در این ۲۵ چادر ثابت و ۴۰ سیار مستقر می‌شوند.

وی با اشاره به تعداد نفراتی که در این فصل مشغول مراقبت هستند، افزود: با احتساب همیاران حدود ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و همچنین ۲۰۰ نفر هم به صورت غیرمستقیم درگیر این موضوع هستند.

شکیبا بیان کرد: فصل جفت‌گیری مرال ها از نیمه شهریور ماه آغاز و تا نیمه مهرماه ادامه دارد که در این فصل معمولاً گوزن‌های نر با سر دادن صداهایی همچون صدای گاوهای محلی، به دنبال جذب مرال های ماده هستند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان ادامه داد: با توجه به اینکه در این برهه از سال شکارچیان با حضور در زیستگاه‌های استان در انتظار شنیده شدن صدای نعره و بانگ مرال هستند تا با شناسایی دقیق محل، آنها را شکار کنند، باید مراقبت بیشتری از این گونه از حیوانات صورت گیرد.

وی اضافه کرد: برپایی چادر گاوبانگی در حفاظت گونه‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد، زیرا زمان جفت‌گیری، این حیوانات به مناطق دشتی و باز آمده و آسیب‌پذیری آنها بیشتر می‌شود و حضور مأموران در مناطق نزدیک به زیستگاه باعث حفاظت از این حیوانات می‌شود.

شکیبا گفت: باید در شرایطی که محیط‌بانان گلستانی در اعماق جنگل‌ها در پی حفظ و حراست از مرال ها هستند، مردم هم باید هرگونه موارد مشکوکی را در این راستا به محیط زیست اعلام کرده تا جمعیت این گونه حیات وحش حفظ شود.

وی افزود: باید طی این مدت از برگزاری تورهای گردشگری طبیعی، با برنامه‌ریزی و با هماهنگی محیط زیست باشد تا آرامش این حیوانات از بین نرود.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *