شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
تلکابین گرگان

آیا درد گردشگری گلستان تنها با احداث تله کابین درمان می‌شود؟

با اینکه شهر گرگان از نعمت جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی برخوردار است، اما مسئولان تنها راه درمان جذب گردشگر را ساخت تله کابین می‌دانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، وجود جنگل‌های هیرکانی، مجاورت با پارک ملی گلستان، همسایگی با دریای خزر، وجود دشت و دریاچه و آبشار‌های متعدد در کنار بنا‌های تاریخی و باستانی و همچنین تنوع اقوام و آداب و رسوم مختلف گلستان را تبدیل به یکی از استان‌های با ظرفیت بالای گردشگری تبدیل کرده است.

گلستان با وجود این همه ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی مقصدی برای گردشگری شناخته نمی‌شود و حالا چند سالی است که مسئولان در تلاشند این استان را به مقصدی برای گردشگری تبدیل کنند و ماندگاری مسافر در این استان را افزایش دهند.

یکی از اقداماتی که اجرای آن حدود دو دهه است به عنوان یکی از عوامل جذب و ماندگاری گردشگر مطرح می‌شود و مسئولان گلستانی بر اجرای آن تاکید دارند موضوع تله کابین ناهارخوران گرگان است.

طرحی که برای اجرا ۱۴ مجوز از منابع طبیعی، محیط زیست، شورای عالی معماری و شهرسازی، معاونت عمرانی وزارت کشور و … دریافت کرد و تاکنون ۲ بار هم در شورای عالی معماری تصویب شد، اما ابلاغ نشد.

اما اواسط مهرماه امسال بود که شورای عالی معماری و شهرسازی کشور همه مجوز‌های احداث تله کابین در پارک جنگلی ناهارخوران گرگان را باطل کرد.

علت باطل شدن این مجوز‌ها چه بود؟

مساحت در نظر گرفته شده برای اجرای تله کابین ۵ هکتار بود و به گفته مدیرکل محیط زیست گلستان طرح‌های زیر پنج هکتار مشمول ارزیابی زیست محیطی نخواهد شد.

اما نظریه نهایی کارشناسان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در شورای عالی شهرسازی کشور بر این است که این مجوز‌ها بر اساس داده‌هایی غلط صادر شده و لازم است راستی‌آزمایی و تطابق میدانی با عرصه‌های رویشگاهی جنگل‌های پهن برگ جنوب گرگان در این زمینه انجام شود تا در مورد صدور مجوز نهایی ساخت تله کابین تصمیم گرفته شود.

اجرای طرح تله کابین در محور ناهار خوران گرگان موافقان و مخالفان زیادی دارد، موافقان این طرح مسئولانی هستند که معتقدند با اجرای این طرح پای گردشگر به شهر گرگان باز می‌شود و برای شهر درآمدزایی به همراه دارد و مخالفان طرح هم دوستداران محیط زیست هستند که بیم آن را دارند با اجرای این طرح به جنگل‌های هیرکانی آسیب وارد می‌شود.

به گفته پایین محلی رئیس شورای اسلامی شهر گرگان به عنوان یکی از موافقان اجرای طرح، گرگان شهر گذری است که باید به شهر مقصد گردشگری تبدیل شود چراکه ۱۵ میلیون مسافر به این شهر وارد و خارج می‌شود، اما هیچ درامدی برای شهر ندارد در حالی که می‌توانیم با اجرای تله کابین به درآمد میلیارد تومانی برسیم.

او گفت: اگر تله کابین موجب افزایش گردشگر و رونق گردشگری نمی‌شود پس چرا در نمک آبرود دو تا سه خط تله کابین احداث شده و یا چرا در استان‌هایی مانند مازندران به دنبال کسب مجوز برای احداث تله کابین در شهر‌های مختلف هستند.

پایین محلی ادامه داد: جمعیت گرگان از جمعیت ساری بیشتر است و ما دومین شهربزرگ بعد از رشت در شمال کشور هستیم، این سوال مطرح می‌شود تله کابین برای گردشگری سایر شهر‌های شمالی خوب است و فقط برای ما ضرر دارد؟

 

او با بیان اینکه باید برای جذب گردشگر جاذبه ایجاد کنیم، افزود: از گردشگری تحت عنوان صنعت گردشگری نام میبرند و در کشوری مانند ترکیه که نفت و گاز ندارد با ایجاد صنعت گردشگری درآمد بسیاری به دست آورده اند.

پایین محلی در پاسخ به این سوال که چرا برای شهر گرگان یک جاذبه خاص متفاوت‌تر از سایر شهر‌های شمالی ایجاد نمی‌شود، گفت: مابه سراغ هر طرحی برویم قبلا در سایر شهر‌ها اجرا شده است.

او با بیان اینکه دست‌های پشت پرده‌ای نمی‌خواهند گردشگری در گلستان رونق بگیرد، افزود: در گلستان هر طرحی که بخواهد اجرا شود موافقین سر سخت و مخالفین سر سختی دارد مثل پتروشیمی، آشوراده، تله کابین و طرح‌های دیگر، اما در استانی مثل مازندران برای اجرای چنین طرح‌هایی مخالفت‌هایی نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت: احداث تله کابین در گرگان حداقل برای ۲۰۰ نفر اشغالزایی مستقیم دارد و یکی از علت‌های افزایش آمار بیکاران این شهر این است که اجازه اجرای طرح‌های مختلف را به آن نمی‌دهند.

پایین محلی گفت: منتقدان می‌گویند با اجرای طرح تله کابین درخت‌های هیرکانی قطع می‌شوند در صورتی که اجرای این طرح به گونه‌ای خواهد بود که با کمترین خسارت انجام خواهد شد و من قول می‌دهم حتی اگر درختی قطع شود به جای هر درخت قطع شده ۱۰۰ درخت کاشته شود.

اصرار مسئولان شهری گرگان بر احداث تله کابین و گره زدن آن با موضوع جذب گردشگر این سوال را در ذهن‌ها به وجود می‌آورد که در گلستان و شهر گرگان با این همه ظرفیت تاریخی و فرهنگی آیا اجرای هیچ طرح دیگری نمی‌تواند به اندازه تله کابین در جذب گردشگر موثر باشد؟

به سراغ مهدی سقایی مجری طرح جامع گردشگری گلستان رفتیم و این سوال را با او در میان گذاشتیم.

مهدی سقایی در این باره گفت: تله کابین هیچ نقشی در جذب گردشگر ندارد، ولی در افزایش ضریب ماندگاری گردشگر نقش دارد، آن هم به شرطی که در شهر یک جاذبه خاص و منحصر به فرد مثل حرم رضوی و … داشته باشیم که گردشگر به واسطه آن جاذبه خاص به شهر مان سفر کند و برای استفاده از تله کابین هم بخواهد یک روز زمان بگذارد، در واقع تله کابین یک جاذبه مکمل است.

او افزود: متاسفانه طی دو دهه گذشته موضوع تله کابین از سوی مسئولان مطرح شده و تکرار این موضوع که مسافر پذیری شهر گرگان با تله کابین محقق می‌شود به باوری برای مردم و مسئولان تبدیل شده است.

سقایی با بیان اینکه موضوع جذب گردشگر و رونق گردشگری را به تله کابین گره بزنیم درست نیست، ادامه داد: قرار نیست جذب گردشگر تنها در طرح‌های بزرگ مثل تله کابین تعریف شود چراکه امروزه بسیاری از طرح‌های کوچک گردشگری در جذب گردشگر موفق‌تر بوده اند.

برج قابوس

او افزود: زمانی که برج قابوس به ثبت جهانی رسید تعدادی از مسئولان معتقد بودند با این ثبت جهانی شاهد افزایش گردشگر در این منطقه خواهیم بود که در نهایت دیدیم اینگونه نشد، اما اجرای طرح‌های کوچک بوم گردی در دو منطقه گمیشان و دهنه محمد آباد کتول در جذب گردشگر موفق‌تر عمل کرده اند.

سقایی ادامه داد: اینکه فکر می‌کنیم تله کابین ذائقه مورد پسند گردشگران است اشتباه است چراکه قرار نیست گردشگر هم در این زمینه با ما هم فکر باشد و به جای این تفکر باید بازار تقاضای استان را شناسایی کنیم.

او افزود: به عنوان مثال ما در روستا‌های غرب گلستان ظرفیت مناسبی برای صیادی سنتی داریم و جا برای گسترش بسیاری دارد، اما آیا تاکنون شده از این ظرفیت بهره ببریم و یک بار جشنواره یا مسابقه‌ای برای ماهیگیری اجرا کنیم یا روی فرهنگ آن‌ها کار کنیم؟

مجری طرح جامع گردشگری گلستان گفت: مسئولان ما طرح‌های گردشگری بزرگ را دوست دارند و از موفق‌تر بودن طرح‌های کوچک گردشگری غافلند.

 

سقایی افزود: در طرح آمایش سرزمین ۴۸ جاذبه گردشگری استان را استخراج کردیم و ۵ نقطه‌ای که می‌تواند قطب گردشگری باشد را مشخص کردیم، اما کسی از ما سراغ این طرح را نمی‌گیرد.

او ادامه داد: مطالعات انجام شده به ما می‌گوید که در شهر گرگان بافت تاریخی پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد، در آشوراده پرنده نگری، در شرق استان خالد نبی و …؛ مسئولان بهتر است روی جاذبه‌های احصا شده زمان بگذارند و بررسی کنند چگونه می‌توانند برای این جاذبه‌ها مشتری پیدا کنند.

او افزود: منطقه خالد نبی یک قطب گردشگری است و لیدر‌های اختصاصی از تهران با این منطقه گردشگری همکاری دارند، از طرفی دیگر ترکمن صحرا هم می‌تواند جاذبه مناسبی برای گردشگران باشد.

سقایی گفت: یکی دیگر از مشکلات طرح‌های گردشگری موفق در استان این است که به سرعت نمونه‌های موفق چندین برابر می‌شود به عنوان مثال در حوزه بوم گردی در بازه کوتاهی شاهد تاسیس ۱۵۰ بومگردی در استان شدیم، این موضوع در حوزه گردشگری کشاورزی هم در حال انجام است و ممکن است با تاسیس تله کابین در شهر گرگان سایر شهر‌های گلستان هم مطالبه تله کابین داشته باشند.

اجرایی شدن یا نشدن طرح تله کابین در گرگان سال هاست مانند طنابی شده که یک سر آن به دست مخالفان طرح و سر دیگر طناب به دست موافقان آن است و هر یک از این دو از هیچ تلاشی برای کشیدن این طناب به سمت خود دریغ نمی‌کنند در نهایت این شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است که پس از راستی آزمایی تکلیف این رویای ۲۰ ساله مسئولان گرگانی را مشخص می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *