شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911

آسیب به گردشگری گلستان با فعالیت تورهای غیرمجاز

نشست هم‌اندیشی ساماندهی تورهای غیرمجاز در حوزه گردشگری با حضور معاون گردشگری استان گلستان، روسا و نمایندگان دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط، روسای انجمنهای دفاتر مسافرتی و راهنمایان گردشگری استان و مدیران ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌های استان به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان،با توجه به قرارگیری در فصل بهار و تابستان و افزایش تعداد گروه‌ها و افراد غیرمجاز که بدون رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و شئونات اسلامی اقدام به برگزاری تور می‌کنند، این نشست روز دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه 1400 در راستای ساماندهی تورهای غیرمجاز در حوزه گردشگری با حضور یاسر قندهاری معاون گردشگری و مدیران ستادی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان، نماینده معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی، معاون پلیس امنیت اخلاقی استان، رئیس اطلاعات و عملیات پلیس فتا استان، معاون اطلاعات و اخبار صداسیما استان، معاون حمل و نقل و راهداری استان، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، مسئول حراست اداره کل میراث فرهنگی استان، روسای انجمن های دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری استان و مدیران ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌های استان به‌صورت ویدئوکنفرانس در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد و راهکارهای برون‌رفت از این معضل موردبررسی قرار گرفت.

 

آسیب به نام گردشگری گلستان با فعالیت تورهای غیرمجاز

در ابتدای این نشست یاسر قندهاری معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: بروز سیل و آب‌گرفتگی در چند شهرستان استان گلستان در سال 1398 و پس‌ازآن شیوع کرونا ویروس موجب شد تا سفر و گردشگری متوقف‌شده و آسیب‌های بسیاری به فعالان این حوزه وارد شود.

 

او با اشاره به این‌که راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و سایر فعالان حوزه گردشگری در ابتدای شیوع ویروس کرونا و در راستای حفظ سلامت هم‌وطنان فعالیت‌های خود را به‌صورت داوطلبانه متوقف کردند، خاطرنشان کرد: عدم فعالیت تأسیسات گردشگری مجاز برحسب دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا موجب شد تا فعالیت گروه‌های غیرمجاز گردشگری افزایش یابد.

 

معاون گردشگری استان گلستان اضافه کرد: بخشی از این تورهای غیرمجاز در قالب گروه‌های دورهمی و برخی با نام گروه‌های مختلف ورزشی منجمله کوهنوردی فعالیت می‌کنند و با تشکیل گروه و صفحه در فضای مجازی اقدام به برگزاری تورهای غیرمجاز می‌کنند.

 

او تأکید کرد: تورهای غیرمجاز که توسط دفاتر خدمات مسافرتی مجوز دار و با استفاده از راهنمایان گردشگری دارای کارت برگزار نمی‌شود، می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های بسیاری برای مردم باشد و با توجه به این‌که نظارتی بر روند اجرای آن صورت نمی‌گیرد فعالیتشان خارج از شئونات اسلامی، اخلاقی و قوانین است و متأسفانه به نام گردشگری و فعالان مجاز این حوزه تمام می‌شود.

 

قندهاری تصریح کرد: در استان گلستان بیش از 70 دفتر خدمات مسافرتی فعالیت می‌کنند و تنها این دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز که فهرستشان در پرتال اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان به آدرس www.gcth.ir برای عمومی مردم قابل‌دسترس است، می‌توانند مجری تورهای گردشگری باشند و تورهای خارج از این واحدها غیرمجاز تلقی خواهد شد.

 

او یادآور شد: در سال‌های گذشته با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان، پلیس امنیت اخلاقی و پلیس فتا اقدامات بسیار خوبی در شناسایی و برخورد با تورهای غیرمجاز در استان اجرایی شد و با جلوگیری از فعالیت بسیاری از این گروه‌ها و مسدود شدن صفحات آن‌ها در فضای مجازی، فعالیت تورهای غیرمجاز کاهش یافت اما در این ایام با توجه به اوج‌گیری مجدد کرونا و متوقف شدن اجرای گروه‌های مجاز گردشگری، فعالیت تورهای غیرمجاز آغاز و اوج گرفته است.

 

معاون گردشگری استان گلستان در ادامه بیان کرد: در اواخر سال 1399 سامانه ثبت گشت تور توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد شد و دفاتر خدمات مسافرتی سراسر کشور موظف شدند تا همه تورهای گردشگری را در قالب این سامانه همراه با اطلاعات تور اعم از مبدأ و مقصد، تعداد افراد، نوع خودرو، بیمه و… برگزار کنند که قابل نظارت و رهگیری است.

 

او گفت: فعالیت تورهای گردشگری دارای مجوز قابل نظارت است و تخلفات آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی گردشگری قابل‌بررسی و رسیدگی است و این در حالی است که تورهای غیرمجاز قابل نظارت نبوده و باید با همکاری سایر دستگاه‌های قضایی واجرایی و ارگان‌های مرتبط از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

 

شناسایی بیش از 40 گروه برگزارکننده تورهای غیرمجاز در گلستان

قندهاری خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بیش از 40 گروه غیرمجاز که اقدام به برگزاری تور در فضای مجازی می‌کنند را شناسایی و بروزرسانی کرده است و بزودی به دستگاه قضایی و انتظامی معرفی میکند تا با استفاده از ابزاری که در قانون وجود دارد برخورد مناسب را با این افراد داشته باشیم.

 

او تصریح کرد: شرایط دریافت مجوز و فعالیت قانونی افرادی که علاقمند هستن در این بخش فعالیت کنن کاملا روشن و شفاف هست و میبایست با طی دوره های مشخص تورلیدری که توسط موسسات اموزش گردشگری برگزار میشود و موفقیت در ازمونهای تئوری و عملی و دریافت کارت تورلیدری در غالب و زیر نظر دفاتر خدمات مسافرتی فعالیت کنند.

 

معاون گردشگری استان گلستان بیان کرد: صداوسیمای مرکز گلستان در فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده از تورهای گردشگری دارای مجوز نقش ویژه‌ای دارد و می‌تواند با تولید محتوای مناسب، هم استانی‌های را با مسائل و خطرات استفاده از تورهای غیرمجاز آشنا کنند.

 

او از هم استانی‌های گرامی خواست قبل از ثبت‌نام و خرید تور و سفرهای گردشگری، نسبت به دارا بودن مجوز آن گروه، اطمینان حاصل کنند تا در صورت بروز هرگونه حادثه و یا نارضایتی، موضوع از طریق این اداره‌کل و مراجع ذی‌ربط قابل‌بررسی و پیگیری باشد.

 

آمادگی دستگاه‌های اجرایی حاضر در نشست برای نظارت و برخورد با تورهای غیرمجاز، معرفی تورهای غیرمجاز به مراجع قضایی جهت برخوردهای قانونی، تولید محتوا توسط صداوسیمای گلستان در راستای آشنایی مردم با پیامد استفاده از تورهای غیرمجاز، بهره‌مندی از روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی برای هوشیاری مردم در راستای بهره‌مندی از خدمات تأسیسات گردشگری مجاز، تدوین دستورالعملی در راستای برخورد با تورهای غیرمجاز و تبیین تکالیف هر دستگاه، برخورد قاطع دستگاه قضایی با افرادی که پس از چندین مرتبه تذکر، هنوز به فعالیت در حوزه برگزاری تورهای غیرمجاز فعالیت می‌کنند، پیامدهای بسیار فعالیت تورهای غیرمجاز در حوزه فرهنگی و اجتماعی و شناسایی بیش از 40 گروه برگزارکننده تور غیرمجاز در فضای مجازی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی و فعالان گردشگری از اهم مواردی بود که توسط نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های حاضر در نشست مطرح شد.

 

لزوم همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های مرتبط در برخورد با تورهای غیرمجاز، عدم در اختیار گذاشتن خودرو به گروه‌های بدون مجوز توسط حمل و نقل و راهداری استان، لزوم فرهنگ‌سازی برای هم‌وطنان و آشنایی آنان با مشکلات استفاده از تورهای غیرمجاز نیز از مواردی بود که توسط دو تن از روسای جوامع گردشگری استان بیان شد.

در پایان پیرو مباحث صورت گرفته و انتظارات از دستگاههای حاضر و امادگی همه اعضا حاضر جهت هرگونه همکاری مواردی بعنوان مصوبات جلسه جهت اقدام و اجرایی شدن تعیین و برای دستگاهها ارسال خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *