شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
بازی‌های بومی «قاقمه توپ و چوریک»

بازی‌های بومی «قاقمه توپ و چوریک» در انتظار ثبت ملی به نام گنبدکاووس هستند

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گنبدکاووس گفت: جوانان ساکن مناطق روستایی از اقوام و مذاهب مختلف علاقه زیادی به انجام بازی‌های بومی و محلی دارند و در این راستا ثبت ملی بازی‌های «قاقمه توپ و چوریک» به نام این شهرستان در حال پیگیری است.

ابراهیم ملاتش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بازی قاقمه توپ شباهت زیادی به کریکت دارد و جوانان ترکمن با یک توپ و چوب در مناسبت‌های مختلف این بازی را به عنوان یکی از تفریحات خود انجام می‌دهند و بازی چوریک هم از دیگر بازی‌های قوم ترکمن است که ۲ گروه به نام‌های مهاجم و مدافع شبیه بازی‌ کبدی بدون لزوم به تهیه وسایل خاص با هم رقابت می‌کنند.

وی افزود: مرحله مستندسازی و تهیه طرح این بازی‌ها انجام شده و از طریق میراث فرهنگی قرار است نماینده‌ای برای مشاهده زنده بازی‌ها در گنبدکاووس حضور یافته و نتایج بررسی‌های خود را به وزارت میراث فرهنگی و ورزش و جوانان ارسال کند.

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گنبدکاووس با اشاره به انجام حدود ۳۰ ورزش بومی و محلی اقوام مختلف در شهرستان، گفت: «کشتی کچ گردان، قلعه پوده، کلاچل چل، خسو خسو، چیک و کشتی گورش» از جمله بازی‌های پرطرفدار قومیت‌های سیستانی و ترکمن در این شهرستان است.

ملاتش ادامه داد: کشتی گورش که به طور مشترک به عنوان آثار ناملموس به نام گلستان و خراسان شمالی ثبت ملی شده از فعال‌ترین رشته‌های بومی و محلی گنبدکاووس است که علاقمندان زیادی دارد و همواره با استقبال چند هزار نفری در جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: مسابقات کشتی گورش قهرمان قهرمانان با حضور برترین‌های کشور و مدال آوران آسیایی و جهانی در نخستین روز فصل زمستان امسال با همکاری دهیاری و شورای اسلامی روستای آق آباد با شرکت ۱۶ ورزشکار سنگین وزن و ۱۶ سبک وزن با استقبال بیش از سه هزار تماشاگر برگزار شد.

به گفته وی، گنبدکاووس ورزشکاران متعددی در سطح آسیایی و جهانی در رشته‌های فوتوالی و کشتی گورش دارد که از جمله آنان می‌توان به «وحید ایمری، جمیل کر، عثمان سن‌سبلی و میکائیل و قاسم دازی» اشاره کرد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *