شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
بومگردی ساسنگ-مینودشت

تاملی بر صنعت نوظهور« بومگردی» در گردشگری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از گرگان؛ از برنامه های توسعه صنعت گردشگری دولت در سال‌های اخیر اجرای طرح «بومگردی» است .

«بومگردی» که بر اساس بافت، سنت و فرهنگ منطقه ای شکل می‌گیرد و بیشتر آن با نوسازی منازل قدیمی در روستاها و شهرهای کوچک و یا احداث بر اساس بافت سنتی ایجاد می‌شود.

در سال‌های اخیر با اجرای طرح های تشویقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این صنعت نوظهور رشد قارچی داشته است و در اغلب روستاها و حاشیه شهرها، واحدهای اقامتی گردشگری با عنوان «بومگردی» راه اندازی شده است.

از سویی طرح های مشابه در حوزه کشاورزی مانند خانه باغ و خانه مزرعه هم در راستای همین طرح بومگردی در کشور بویژه استان‌های مهمان پذیر توسعه یافته است .

آنچه که مهم و ضروری است چگونگی هدایت و مدیریت بر این صنعت نوظهور و تقویت آن در جهت توسعه گردشگری و ارائه خدمات ارزان سفر به گردشگران و مسافران است.

اجرای طرح های گردشگری بومگردی، خانه باغ ، خانه مزرعه، مزرعه نمونه گردشگری  و… با هدف توسعه گردشگری و خدمات اجتماعی ارزان برای مسافران طراحی و اجرا شده است ، لذا این مسئله از چند منظر مورد توجه قرار می‌گیرد .

1. بومگردی ها در مناطقی ایجاد شود که مسافر پذیر باشد و مسافران مازاد بر اقامتگاه‌هایی چون هتل ها ، مسافرخانه ها و… را پذیرا باشند .

2. مدیریت در ساماندهی بومگردی در نرخ گذاری اقامتگاه ها، نظارت بر خدمات رسانی، شرایط پذیرش، دسترسی آسان و تابلوهای راهنمایی

3.یکسان سازی قوانین نظارتی بر اقامتگاه‌ها گردشگری

در سال‌های اخیر طرح بومگردی در استان‌های مسافر پذیر توسعه چشمگیری داشته است.

از یک سو عدم شناخت مسافران از بوم گردی ها و شرایط و قوانین مرتبط مشکلاتی را ایجاد کرده است و  نرخ ارائه خدمات، امکانات و خدمات بوم گردی ها، وضعیت سرو و تهیه غذا و چگونگی پذیرش آن برای مسافران و گردشگران اطلاع رسانی دقیق نشده است.

مهمتر آنکه محل رجوع یا سامانه یکپارچه برای ثبت درخواست استفاده از بومگردی ها وجود ندارد و عملا چند سایت، صفحه و کانال‌های  واسطه گر در جهت معرفی بومگردی فعالیت دارند و نرخ گذاری اقامتگاه بر اساس سلیقه مالکان است و نه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی.

 در جهت یکسان سازی و یکپارچگی مدیریت بر بومگردی ها باید برنامه جامعی ارائه شود و یا بر حسب شرایط استان و شهرستان باز تعریف و اطلاع رسانی وسیع ، بموقع و دقیق انجام شود. آنچه که برای توسعه بومگردی و طرح های مشابه مسافر پذیری دارای اهمیت است، نرخ گذاری اقامتگاه ها و خدمات آن بر حسب موقعیت استان و شهرستان و سطح بندی قیمت ها بر اساس امکانات و خدمات است.

و عملا این نوع طرح ها در جهت ایجاد شرایط برای خانواده های در سطوح اجتماعی و درآمدی پایین تر برنامه ریزی می شود، پس باید به گونه ای قیمت گذاری شود که شرایط سفر برای همه خانواده ها در سطوح مختلف فراهم شود.

مهمتر آنکه نظارت بر پذیرش مسافران و پذیرش و چگونگی ارائه خدمات رسانی به مسافران هم دارای اهمیت است تا با عدم نظارت دستگاههای متولی، میراث فرهنگی و گردشگری، اماکن و…. موجب بروز مشکلات اجتماعی و فرهنگی نشود .

با این باور که ایجاد بومگردی ها در توسعه و رونق اقتصادی مناطق روستایی و شهرهای کوچک موثر و با اهمیت خواهدبود برای رونق اقتصادی آن باید برنامه های اقتصاد محور مانند ایجاد بازارچه های صنایع دستی، فرآورده‌های  محصولات کشاورزی و دامی و  زیر ساخت‌های گردشگری بر حسب ظرفیت‌های موجود مورد توجه قرار گیرد .

شایسته است تا برنامه ریزان و مجریان طرح های بوم گردی، مزرعه نمونه ، خانه باغ و عیره با نظارت و آماده سازی زیر ساخت ها موجبات توسعه صنعت گردشگری در کشور را فراهم کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *