شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
جعفرآباد گرگان

مرداب و آبشار در دل جنگل بکر

روستای جنگلی « جعفرآباد ملک» با طبیعتی چشم نواز، سرشار از چشمه سارها، آبشار و مرداب گردشگران نوروزی را فرا می خواند.

“جعفرآباد ملک” روستایی از توابع بخش بهاران دهستان قرق شهرستان گرگان در استان گلستان واقع شده است. در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان گرگان مرکز استان و ۵ کیلومتر بالاتر از سه راهی نوده ملک، روستای سرسبز و زیبای جعفر آباد ملک با جمعیت حدود ۸۰۰ نفر و با ۲۷۰ خانوار قرار دارد.

شغل اهالی این روستا همانند دیگر روستاهای استان و شهرستان کشاورزی و دامداری می باشد و لهجه و گویش مردم این منطقه کتولی است که این خطه از گلستان هوای خنک و کوهستانی و جنگلی دارد.

چشم اندازهای روستای جعفرآباد ملک

داشتن رودخانه ها و چشمه های صاف و زلال، جنگل های سرسبز، جاده های شن ریزی شده و امنیت فراوان منطقه باعث جذب گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف به این منطقه شده است.

این روستا دارای آبشارهای زیبا از قبیل آبشار سرچشمه، آبشار نوکوه و آبشار لاله بند است، جنگل جعفرآباد از ضلع شرقی که جاده شنی دارد به دهنه محمدآباد کتول وصل می شود.

جنگل جعفرآباد دارای چشم اندازهای بی نظیری است که از  بوته های درختی این جنگل می توان ممرز، افرا، انجیلی، بلوط، نمدار، ولیک، کندوس، خرمالو و سبزیجات جنگلی مثل پیازچه، صلف، اناریجه و … را  نام برد.

 

طبیعت بی نظیر «جعفرآباد ملک» برای گردشگران/ مرداب و آبشار در دل جنگل بکر

ارتفاعات قله کوه در این منطقه زیستگاه حیواناتی مثل خوک، گرگ، شغال، پلنگ، خرس و …است.

این روستا به دلیل طبیعت بکر و دست نخورده دارای پتانسیل های فراوان در اجرای طرح های گردشگری بوده و جزو ۳۷ روستای هدف گردشگری استان گلستان قرار دارد.

روستای جعفرآباد تابستان سردتری نسبت به روستاهای همجوار خود دارد که همین موضوع مردمان بسیاری را در فصل تابستان به سوی روستا و جنگل جعفرآباد کشانده است.

جنگل جعفرآباد در انتهای روستای جعفرآباد واقع شده که جاده آن از ابتدای جاده گرگان -مشهد تا انتهای روستا آسفالت و بقیه راه جنگل خاکی و سنگی است و بعضا برای رفتن به جاهای بالاتر جنگل باید از داخل رودخانه گذشت که باید تاکید کرد پس داشتن وسیله نقلیه مطمئن الزامی است.

این منطقه دارای چندین دره چشمه مرداب و رودخانه می باشد. در آب آن ماهی هم دیده می شود که محلی های منطقه می گویند خام خوردن این ماهی های کوچک برای دفع زردی بسیار موثر است.

 

پوشش جنگلی روستای جعفرآباد ملک

درختان این جنگل شامل بلوط، انجیلو، ولیک، کندس(ازگیل وحشی)، لرگ سرخدار و است و بوته های پربارتمشک در این جنگل به چشم می خورد که هر بیننده ای را به هوس می اندازد و البته مردم این منطقه از آن برای تهیه مربا و شربت استفاده می کنند.

حیوانات این جنگل شامل خوک، شغال، روباه، خرس، آهو، گوزن، میش، بز، مار، مارمولک و غیره می باشد که با این اوصاف شب ماندن در جنگل برای افراد غیر بومی که با خطرات حیوانات و سیل آشنا نیستند، بسیار خطرناک است ولی در طول روز خصوصا روزهای تعطیل افراد خیلی زیادی از مکان‌های مختلف برای پیک نیک و گردش به اینجا می آیند. قبلا در این جنگل ببر و پلنگ هم وجود داشته که الان دیگر نسل آنها منقرض شده است.
سبزیهای محلی این منطقه شامل صلف، نارنجی، هویجی خورش (هویجی یعنی همان حبوبات)، ترشی آش، سبزی پلو و … است.

 

 

اقامتگاه بومگردی روستای جعفرآباد ملک

گردشگران می توانند تمام مایحتاج مورد نیاز خود را از روستای جعفرآباد تهیه کنند پس نگرانی بابت تهیه اقلام مورد نیاز در این روستا وجود ندارد.

چندین اقامتگاه بومگردی در خانه های قدیمی و زیبا با ایوان های سراسری در این روستای خوش آب و هوا وجود دارد که گردشگران می توانند با اقامت در آن آرامش بی نطیری را در خانه های کاهگلی و چوبی تجربه کنند و از خوردن غذاهای محلی و نان تنوری گرم لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *