شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
حق «خروج زنان از کشور»

آیا سفر خارجی زنان ایرانی، اجازه سرپرست می‌خواهد؟

رسانه قطبنما: شامگاه دیروز، ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که براساس مصوبه کمیسیون قضایی مجلس، از این پس خروج زنان از کشور، اعم از متاهل و مجرد، باید با اذن سرپرست باشد، مگر در موارد خاص که با حکم دادگاه انجام می‌شود. این در حالی است که تا پیش از این مصوبه، تنها زنان متاهل برای خروج از کشور نیاز به اذن شوهر داشتند و دختران مجرد بالای ۱۸ سال، زنان مطلقه و… نیازی به کسب اجازه از سرپرست خود نداشتند.

ساعتی بعد اما، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، این خبر را شایعات فضای مجازی و برداشتی غلط از مصوبه اخیر کمیسیون قضایی عنوان و تاکید کرد که این کمیسیون مصوبه‌ای برای ممنوعیت خروج زنان از کشور نداشته و این خبر اساسا نقطه مقابل نظر اعضای این کمیسیون است. سیدکاظم دلخوش در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس مصوبه‌ای مبنی بر این که همه زنان برای خروج از کشور باید از «سرپرست» خود کسب اجازه کنند، داشته است؟ گفت: «مجلس و کمیسیون قضایی چنین مصوبه‌ای نداشته و آنچه در این باره بیان مطرح شده، ادعاهای نادرست است. این کمیسیون با کمک معاون زنان ریاست جمهوری و نهادهای مرتبط حوزه زنان و فعالان این حوزه، مصوبه‌ای برای تسهیل این موضوع داشته است.»

وی افزود: «کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مصوبه‌ای داشته مبنی بر این که اگر زنانی که باید برای خروج از کشور اذن بگیرند، با دلایل غیرموجه نتوانند این اجازه را دریافت کنند، مسیر قانونی به‌صورت خارج از نوبت در نظر گرفته شود تا بتوانند با حکم دادگاه اجازه خروج از کشور پیدا کنند.» سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: «به‌عنوان نمونه این مصوبه کمیسیون می‌گوید که اگر مثلا یکی از زنان ورزشکار کشور با دلایل غیرموجه نتواند اجازه خروج از کشور از همسرش بگیرد، می‌تواند با اجازه دادگاه از کشور خارج شود تا دیگر شاهد مشکلاتی که در گذشته رخ می‌داد، نباشیم. بنابراین مصوبه کمیسیون اتفاقا بر خلاف دروغ‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده، این مسیر را به نفع زنان تسهیل کرده است.»

دلخوش در حالی این خبر را تکذیب می‌کند که پیش از این در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته بود: «اعضای کمیسیون در جلسه خود خروج بانوان از کشور را در شرایط عادی با اذن سرپرست دانستند، به جز در موارد خاص که در آن موارد خروج از کشور با حکم دادگاه انجام می‌شود.»

به گزارش «رسانه قطبنما»، اجازه خروج زنان از کشور و سفرهای خارجی زنان ایرانی متاهل همیشه یکی از چالش‌های بحث‌انگیز بوده است. بر اساس قوانین، اجازه خروج زنان متاهل از کشور و همچنین دریافت یا تمدید گذرنامه، مشروط به اذن شوهر است که این مساله همواره سبب بروز مشکلات عدیده و بعضا سوءاستفاده‌های متعددی در این زمینه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *