شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان

کاخ اختصاصی گرگان در مرکز شهر گرگان در محوطه پارک شهر واقع شده و در اوایل دوره پهلوی احداث شده است. از بناهای هم دوره با این کاخ می توان به ساختمان شهرداری، شهربانی، اداره ثبت احوال، اداره پست، دادگستری، دارایی، مدرسه ایرانشهر و سردر پادگان اشاره کرد که غیر از ساختمان دادگستری بقیه آن ها از نظر نقشه شبیه یکدیگرند.کاخ اختصاصی گرگان در دو طبقه  بر روی بقایای ساختمانی متعلق  به دوره صفوی احداث شده و  زیر بنای هر طبقه از آن   530 متر مربع است که دارای سقف شیروانی و شبیه به کاخ  « میان پشته » واقع در بندر انزلی در استان گیلان است.

کاخ موزه گرگان

قسمت اول

این کاخ به منظور استراحتگاه خانواده پهلوی در هنگام سفر به گرگان و دشت ساخته شد و  تا پیش از اشغال ایران توسط  قوای متفقین در جنگ جهانی دوم، دوازده بار در طی سال های 1305 تا 1317 ه.ش مورد استفاده قرار گرفته بود.کاخ اختصاصی گرگان در فروردین ماه سال 1336 ه.ش توسط مهدی میردانش (از کارشناسان وقت مرکز باستان شناسی ایران) مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام در همان سال به شماره 1538 توسط مرکز مطالعات و هماهنگی شورای عالی فرهنگ و هنر، هم زمان با 42 بنای دیگر نیز در سطح کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.در شانزدهم اردیبهشت ماه سال 1339 ه.ش در بر پایی نمایشگاهی از آثار تاریخی حاصل از کاوش های باستان شناسی گرگان و دشت که در این بنا برپا گردید، منصور مزین  با راهنمایی های مسیح ذبیحی(دبیر، پژوهشگر و نویسنده گرگانی که بعدها نیز نخستین  مدیر کاخ موزه گرگان گردید) پیشنهاد تأسیس یک موزه در محل کاخ اختصاصی را مطرح نمود و با پیگیری های صورت گرفته سرانجام  «دکتر خانلری» وزیر وقت فرهنگ و هنر در سال 1342 ه.ش، موافقت خود را برای تشکیل «کاخ موزه گرگان» در پارک شهر اعلام کرد و افتتاح «کاخ موزه گرگان» در فروردین ماه سال 1343 ه.ش  هم زمان با افتتاح پارک شهر، کتابخانه، قرائتخانه و ایستگاه  راه آهن گرگان صورت گرفت.

قسمت دوم

در ابتدا کاخ موزه گرگان با چیدمان 37 قلم شیء فرهنگی، تاریخی که توسط محسن پیرامون(از مرمت- کاران با تجربه آثار تاریخی وقت  موزه ملی ایران) صورت گرفت،آغاز به کار کرد و تا پایان سال 1361 ه.ش تعداد اشیای آن به 152 قلم رسید. «کاخ موزه گرگان» بیست و چهارمین موزه و اولین موزه شمال کشور(در بین استان های گیلان، مازندران و گلستان) بود که در سال 1361 ه.ش به دلایل نامعلوم تعطیل و بخش عمده ای از اشیاء آن به مرکز استان مازندران (ساری) انتقال داده شد.«کاخ موزه گرگان» که مالکیت آن متعلق به شهرداری گرگان است بعد از تعطیلی، مدتی تبدیل به کتابخانه گردید تا این که با پیگیری های انجام شده بین اداره کل وقت میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با شهرداری گرگان، این بنا با کلیه اشیای متعلق به آن در اردیبهشت ماه سال 1384 ه.ش در اختیار  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت و سرانجام پس از مرمت و تجهیز، در سال 1388 ه.ش و در روز جهانی موزه در سه بخش اداری، مشاهیر و اشیای سلطنتی به شرح زیر بازگشایی شد:

قسمت سوم

بخش های مختلف کاخ موزه گرگان

بخش اداری: که در سالن غربی قرار دارد، محل استقرار واحدهای اداری است.

بخش مشاهیر: در طبقه هم کف و شامل سالن هایی در ضلع شمالی و شرقی است که در آن تندیس هایی از علما، دانشمندان و فرهیختگان این ناحیه از جمله فخر الدین اسعد گرگانی، میرداماد،میر فندرسکی، استاد محمد رضا لطفی، استاد حجت الله شکیبا . . . در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

بخش اشیای سلطنتی: شامل سالن های دیدارهای رسمی، نشیمن، پذیرایی و هم چنین اتاق های استراحت خاندان پهلوی است و در آن اشیا و لوازم متعلق به کاخ به نمایش گذاشته شده است.

قسمت چهارم

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *