شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
علی آباد

طنازی بهار در دهکده های ییلاقی

علی آبادکتول- تلفیق مرز واقعیت و خیال و خلقِ چشم اندازهای بدیع همراه با نغمه پرندگان و رقص برگ های جنگل های هیرکانی در مناطق ییلاقی، بخشی از جذابیت های دهکده های کوهستانی علی آبادکتول است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: روستاهای واقع در دل جنگل‌های هیرکانی در شهرستان علی آبادکتول گلستان، سرشار از چشم اندازهای بدیع و بی‌بدیلی است که چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌سازد.

آب و هوای مطبوع با سیمای جنگلی بی مانند، رودخانه‌ها و چشمه سارهای پر آب و خانه‌های زیبای جذاب ییلاقی با صنایع دستی منحصر به فرد در کنار مردمان خون گرم، دیار کتول را به یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مناطق گردشگری گلستان تبدیل کرده است.

ده‌ها روستای واقع در دهنه محمد آباد و زرین گل علی آبادکتول در ایام نوروز میزبان خیل بی شماری از گردشگرانی است که از سراسر ایران پهناور برای تماشای دیدنی‌های طبیعی و صنایع دستی منطقه راهی این دیار شدند.

روستاهایی که هر یک به تنهایی ده‌ها جذبه بی‌همتا و بی مثال دارد؛ از دوخت البسه سنتی زنان و مردان کتول گرفته تا پخت انواع غذاها و نان‌های سنتی و چندین جاذبه دیگر که تصویر ماندگاری در ذهن مخاطب خلق می‌کنند.

از مهم‌ترین روستاهای ییلاقی شهرستان علی آبادکتول می‌توان به افراتخته، شیرین آباد، خاک پیرزن، سیاه رودبار، ماهیان، تاویر، نرسو، چلی اشاره کرد. روستاهایی که با اندکی توجه و ایجاد زیرساخت و احداث مراکز و اقامتگاه‌های مسافران مناسب با شرایط بومی منطقه می‌توانند زمینه حضور هزاران مسافر را به این منطقه فراهم کند.

طنازی بهار در دهکده های ییلاقی/چشم اندازهایی که خاطره خلق می کنند

در این مجال به معرفی برخی از این روستاهای ییلاقی که هر کدام لباس سبز بهاری با شکوفه‌های رنگی بر تن کرده، می‌پردازیم.

چجا

روستا چجا (چه جا) در ارتفاع ۱۶۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای دو بافت قدیمی و جدید است.

بافت قدیمی روستا را خانه‌ها و بناهایی قدیمی از سفال، خشت و گل تشکیل داده که بسیار جالب توجه هستند. در ابتدای این روستا، گورستانی قدیمی قرار دارد که حکایت از گذشته‌های این دیار دارد.

این روستا یکی از روستاهای ییلاقی دهنه محمد آباد است که حدود ۲۵ کیلومتر با علی آبادکتول فاصله دارد.

در روستای چجا علاوه بر آبشار و چشمه، مراتع سرسبز و چشم اندازهایی بدیع در سمت جنوب و غرب روستا است.

نرسو

روستا ییلاقی نرسو در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان علی آبادکتول در دهنه محمدآبادکتول قرار دارد.

طنازی بهار در دهکده های ییلاقی/چشم اندازهایی که خاطره خلق می کنند

آب شرب آن از چشمه سارها تأمین می‌شود و محصولاتش غلات و حبوبات و لبنیات و شغل اصلی اهالی، کشاورزی و گله داری و صنعت دستی زنان کرباس بافی و دستمال بافی است.

قدمت روستا بسیار زیاد بوده و آثار به جای مانده از قدیم مانند قبرستان‌های متعدد و سنگ قبرهای موجود آن و بالاخص وجود درخت چناری با سن بیش از ۵۰۰ سال دلیل بر این مدعا است.

زیارتگاهی در قسمت جنوبی روستا وجود دارد بنام «بی بی گا خاتون» که از قدیم مردم به زیارت ایشان رفتند و نذر و نیازهای خود را ارائه می‌دادند.

صنایع دستی مانند بغ بند (چادر شب) شال کمر، دستمال، جوراب و پارچه‌های بسیار زیبا از هنرهای دستی زنان روستا است.

ماهیان

روستای ماهیان (محلی‌ها این روستا را مایان می‌خوانند) از توابع شهر فاضل آباد در ۵۰ کیلومتری شرق گرگان و در جنوب منطقه محمد آبادکتول واقع شده است.

طنازی بهار در دهکده های ییلاقی/چشم اندازهایی که خاطره خلق می کنند

شغل مردم این روستا هم مانند دیگر روستاهای منطقه کتول دامداری و دامپروری و کشاورزی است.

ابتدای روستا مدفن دو تن از امام زادگان بنام سید رضی و سید یحیی (ع) است. از امامزاده تا روستا فاصله چندانی نیست؛ در ورودی روستا در سمت چپ گورستان قدیمی واقع شده است و بر اساس سنگ نوشته‌ها و آثار باستانی یافت شده در آن، قدمت گورستان به سه هزار سال قبل باز می‌گردد و تاکنون دو اسکلت از عصر آهن در آن کشف شده است.

افراتخته

روستای جنگلی افراتخته در جنوب شرقی شهرستان علی آبادکتول و در دهنه زرین گل واقع شده است این روستا با ایجاد امکانات مناسب مشتاقان زیادی را به خود جلب می‌کند.

افراتخته در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد.

طنازی بهار در دهکده های ییلاقی/چشم اندازهایی که خاطره خلق می کنند

این روستا و جنگل‌های اطراف آنکه از دیدنی‌ترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری گلستان هستند و در میان کوه‌هایی پوشیده از درختان سرسبز و مه‌های غلیظ گاه و بی‌گاه احاطه شده است.

در اطراف افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار دارد که گونه‌های جانوری منحصر به فردی در آن زندگی می‌کنند.

اندوختگاه‌های سرخدار افراتخته از رویشگاه‌های سرخدار جنگل‌های شمال ایران است که در آن درختان سرخدار با قدمت بسیار بالا به طور انبوه و گاهی هم به شکل توده‌های خالص روییده‌اند. سن برخی از این درختان به بیش از هزار سال می‌رسد.

جنگل افراتخته دارای ۱۵۰ هکتار از جنگل‌های ۱۹۰ میلیون ساله است. در برخی نقاط به حدی شاخ و برگ درختان انبوه و درهم‌پیچیده است که نور خورشید به زیر آن‌ها نفوذ نمی‌کند.

در سفر به روستای افراتخته می‌توان چاه سنگی و باستانی «پیرآلا» در دو کیلومتری روستا و گورستان «گبری» و حمام قدیمی روستا معروف به «کهنه حمام» را دید که همگی بیانگر قدمت زیاد این روستا است.

طنازی بهار در دهکده های ییلاقی/چشم اندازهایی که خاطره خلق می کنند

این منطقه همچنین به علت وجود کوه‌های بلند و پوشش جنگلی درختان در بیشتر ایام سال پوشیده از مه غلیظ بوده و روستا را به یک جاذبه‌ی دیدنی بی‌نظیر تبدیل کرده است، حتی گاهی کل روستا و مسیر آن زیر مه قرار می‌گیرد و رفت‌وآمد به روستا قطع می‌شود.

چینو

دهکده چینو در ۵۰ کیلومتری شرق گرگان و در ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی‌آبادکتول واقع شده، این روستا از شمال شرقی به مرکز علی‌آباد، از جنوب به روستای «افراتخته»، از مشرق به روستای «خاک پیرزن» و از مغرب به روستای «بالاچلی» محدود است و از سطح دریا ۷۶۰ متر ارتفاع دارد.

این دهکده دارای آب‌وهوای معتدل کوهستانی با مناظر سرسبز بوده و هر ساله در فصل بهار و تابستان پذیرای مهمانان زیادی است.

آثاری مانند «دنگ آسیو» (آسیاب آبی)، «کندل» (سیلو)، «حمام خزینه‌ای» (حمام قدیمی)، «بالاچینو»، «پیر چهارشنبه» و «پیر غلامرضا» از دیرینگی منطقه حکایت دارد.

از دیگر آثار قدیم آن می‌توان به تپه‌ای اشاره کرد که در ضلع جنوبی چینو واقع شده و بنا به روایات بزرگان آبادی در زمان فردی به نام مهدی شاه که از خوانین قدیم بوده، ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *