شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
غار شیرآباد- دیو سپید

غار دیو سپید

غار دیو سپید کجاست؟

این غار در شمال کشور در شهر رامیان، بخش خان ببین و روستای شیرآباد جای در بین 7 آبشاری و در دل جنگلی به همین نام قرار دارد که دلیل نام گذاری این روستا برگرفته از وجود شیرانی چون رستم در این منطقه هستند

غار شیرآباد- دیو سپید
غار شیرآباد- دیو سپید

وجه تسمیه

افسانه ‌هایی در رابطه با این غار وجود دارد، در خوان هفتم شاهنامه فردوسی و در داستان جنگ رستم با دیو سفید به غاری به همین نام اشاره شده است. گمان می رود که علت اصلی نام گذاری این غار، شکل چنگ انداختن دیو بر زمین در مبارزه با رستم باشد. بومیان منطقه نیز بر این باورند که این غار در واقع دو دهانه است به این معنی که سوی دیگر آن در کیلومترها دورتر قرار دارد و دارای دهانه ای دیگر می باشد.

این غار همچنین به دلیل وجود گوگرد تداعی کننده آتش دیوسپید بوده است، همچنین وجود جریان آب و باد باتوجه به بسته بودن غار باعث انعکاس یک صدای هولناک در فضای غار می شود که این صدا را به صدای خور و پوف دیو سپید تشبیه می کنند که در داستان به آن اشاره شده. از دیگر نشانه های که این غار را همان غار یا محل زندگی دیو سپید می دانند ترکیب دو موجود که یکی از آنها اندمیک در این غار هست که شباهتی با موجودی “دیو مانند” دارد امام در جسته بسیار کوچکتر، این موجود به نام سمندر غارزی کور گرگانی مشهور است و به گفته محققان بزرگترین سمندر غارزی جهان نیز است.

در واقع نام این غار برگرفته از افسانه هفت خوان رستم است که در خوان هفتم رستم برای مبارزه با دیو سپید به جای در شمال کشور می آید که محل دیو سپید را جای بین هفت آبشار بیان می کنند که به احتمال زیاد همان آبشار هفت طبقه شیرآباد است که بعدا در مورد این منطقه مطلب منتشر میکنیم.

غار شیرآباد- دیو سپید
غار شیرآباد- دیو سپید

توضیحات جغرافیای

این غار طبیعی که از جاذبه های گردشگری رامیان محسوب می‌شود، از نوع آبی و رودخانه‌ای است و با قطر دهانه ۹ الی ۱۵ متر، طول آن به حدود ۲۳۵ متر می‌رسد. میانگین عرض دالان غار نیز حدود دو تا سه متر است. آب سرد جاری در کف غار به رودخانه شیرآباد می‌ریزد و در نهایت به هفت آبشار جنگلی می‌پیوندد. با برخوداری از دما و رطوبت مناسب، غار شیرآباد زیستگاه مناسبی برای بعضی از گونه‌ها مانند سمندر کور غارزی گرگانی است. این سمندر اندمیک ایران بوده و به غیر غار دیو سپید در جای دیگه ای مشاهده نشده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *