شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
سایت پرواز رامیان - پاراگرایدر

کوچ اجباری پاراگلایدرسواران گلستان به ارتفاعات غیراستاندارد

تعطیلی ۲ سایت «ترسه» مینودشت و «سرزمین پرواز» رامیان که به‌دلیل استقرار در مناطق مرتفع کوهستانی، یکی از بهترین مناطق برای انجام ورزش‌های هوایی شناخته می‌شود، این رشته را به رکود کشانده و ورزشکاران گلستان را وادار به استفاده از سایت‌های فرعی و غیراستاندارد و یا فعالیت در استان‌های همجوار کرده است.

ورزش‌های هوایی به معنی پرواز و معلق بودن بین زمین و آسمان از جمله هیجان انگیزترین تفریحات است و تنوع این ورزش باعث شده خیلی‌ها خواستار تجربه آن حداقل یک بار در زندگی باشند.

شهرستان‌های کوهپایه‌ای گلستان از جمله مینودشت، رامیان، گرگان و کردکوی با وجود منابع طبیعی خدادادی، جریانات هوایی با رطوبت نسبی و فشار هوای مناسب، ظرفیت بکر انجام این نوع از ورزش‌ها شناخته می‌شود.

این شهرستان‌های کوهپایه‌ای ظرفیت بسیار خوبی برای انجام ورزش‌های هوایی مانند «پاراگلایدر سواری، پاراموتور، کوهنوردی پروازی و پرواز تفریحی ۲ نفره» در چهار فصل سال دارند و هر ساله تعداد زیادی از علاقمندان برای آموزش و یا شرکت در مسابقات این رشته‌ها از جمله پاراگلایدر به استان گلستان سفر می‌کنند.

پاراگلایدر یا چتربال، ورزشی هیجان انگیز و ماجراجویانه است که در آن خلبان با در دست داشتن چتر و نصب متعلقات آن روی بدن خود به آرامی از سطح شیبدار که می‌تواند دامنه‌های کوه باشد به سمت پایین شروع به دویدن می‌کند و بعد از جدا شدن از سطح زمین به آرامی در آسمان به پرواز در می‌آید.

مینودشت با داشتن پنج سایت (چراغ تپه، نود درجه، زنگلاب، ریگ چشمه و ترسه) برای پاراگلایدرسواری و سایر ورزشی‌های پروازی با ویژگی‌هایی مانند سبک وزنی و پرواز آزاد، در سال‌های گذشته جشنواره‌های مختلفی با حضور ورزشکاران این رشته از سراسر ایران به ویژه در سایت ترسه این شهرستان برگزار کرده است.

حضور گردشگران ورزش‌های هوایی از داخل و خارج از کشور به گلستان چند سالی است باعث اشتغالزایی و رونق اقتصادی مردم منطقه از جمله ساکنان شهرها و روستاهای همجوار با سایت‌های پروازی شده است.

 

بومیان مناطق همجوار سایت‌های پروازی با توجه به اینکه ورزش‌های هوایی در طول سال به غیر از زمان‌هایی با شرایط بد آب و هوایی برقرار است با اجاره خانه‌های خود به مسافران، فروش صنایع دستی و غذاهای محلی و همچنین جابجایی گردشگران، اشتغال‌ به نسبت پایدار همراه با درآمدهای مناسب برای خود ایجاد کردند.

علاوه بر سایت‌های اصلی مینودشت، رامیان، گرگان و کردکوی، ۲۰ سایت فرعی در مناطق کوهستانی سخت‌گذر گلستان وجود دارد که از جمله می‌توان به بلندترین سایت پروازی ایران به نام “نرو” در روستای زیارت گرگان با ارتفاع ۲ هزار و ۹۵۰ متر و سایت‌های پروازی دهنه‌ توسکستان، محمدآباد و زرین گل، پارک ملی گلستان و کلاله اشاره کرد که فقط افراد خبره و حرفه‌ای از آنها برای پرواز استفاده می‌کنند.

ظرفیت فراوان موجود در گلستان برای انجام تمرینات ورزش‌های هوایی و اجرای تکنیک‌های مختلف در رشته‌های پاراگلایدر سواری، پاراموتور، کوهنوری پروازی و پرواز تفریحی ۲ نفره، باعث افزایش شناخت مردم کشور نسبت به این استان در بحث ورزش‌های هوایی شده است.

 

تعطیلی ۲ سایت اصلی پروازی در گلستان

رییس کمیته ورزش‌های هوایی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۲ سایت پروازی اصلی این استان به نام‌های ترسه مینودشت و سرزمین پرواز در رامیان از اوایل سالجاری با درخواست سازمان هواپیمایی کشور به دلیل نداشتن مجوز از طرف دادستان تعطیل شده است.

سیامک مکاری با اشاره به اینکه گلستان به دلیل داشتن جریانات هوایی مطلوب و رطوبت نسبی یکی از بهترین نقاط در کشور برای انجام تمرینات ورزش‌های هوایی شناخته می‌شود، گفت: پنج سایت اصلی با دسترسی آسان از لحاظ پروازی برای انجام ورزش‌های هوایی در شهرستان‌های رامیان، مینودشت، گرگان و کردکوی وجود دارد که تا پیش از این بحثی برای اخذ مجوز آنها مطرح نبود.

وی ادامه داد: علاقمندان از استان‌های مختلف و حتی خارج از کشور برای شرکت در مسابقات و انجام تمرینات هر ساله به این سایت‌ها مراجعه می‌کردند و شاهد رونق بسیار خوب ورزش‌های هوایی در گلستان بودیم اما با طرح مساله مجوز از طرف سازمان هواپیمایی و تعطیلی ۲ سایت اصلی مینودشت و رامیان، عملا این رشته رونق سابق خود را ندارد و در مرحله رکود قرار گرفته است.

 

رییس کمیته ورزش‌های هوایی گلستان گفت: مالک سایت پروازی رامیان پیگیر اخذ مجوزهای لازم شده اما اخذ مجوز برای سایت ترسه به دلیل نداشتن مالکیت شخصی پیگیری نشده و از فرماندار و دادستان این شهرستان درخواست داریم با توجه به حدود اختیارات خود در صورت امکان این سایت که بهترین شرایط پروازی را دارد بازگشایی کنند.

مکاری افزود: پیگیری لازم در حال انجام است تا زمین سایت پرواری ترسه در اختیار اداره ورزش و جوانان مینودشت قرار گیرد و روند قانونی اخذ مجوز سازمان هواپیمایی آن انجام شود.

 

کاهش ۵۰ درصدی فعالیت خلبانان ورزش‌های هوایی

وی گفت: ۱۵۰ خلبان در زمینه آموزش و انجام مسابقات ورزش‌های هوایی در گلستان فعالیت دارند که با توجه به تعطیلی این ۲ سایت، بخشی از آنان برای فعالیت به استان‌های دیگر رفتند و بخشی هم کناره‌گیری کردند و هم اینک فقط نیمی از این خلبانان مشغول به‌فعالیت هستند.

رییس کمیته ورزش‌های هوایی گلستان بیان کرد: تعداد زیادی سایت‌ فرعی در گلستان وجود دارد که استفاده از آنها به دلیل شیب و ارتفاع زیاد فقط توسط افراد خبره امکان پذیر است اما تعطیلی این ۲ سایت اصلی باعث شده عده‌ای برای آموزش در این سایت‌ها حضور پیدا کنند که ادامه این روند خطر آفرین خواهد بود.

مکاری ادامه داد: در چند ماه اخیر چندین حادثه در سایت‌های پروازی فرعی باعث آسیب دیدگی خلبانان شده است.

وی گفت: با تعطیلی ۲ سایت پرواری اصلی امسال تاکنون مسابقات ورزش‌های هوایی در استان برگزار نشده است و کمیته در نظر دارد به‌زودی یک مسابقه و جشنواره‌ محلی برای تشویق دوباره خلبانان به فعالیت برگزار کند.

به گزارش ایرنا، موقعیت جغرافیایی، طبیعت زیبا و بکر با انبوهی از منابع طبیعی خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی در گلستان، بهترین فرصت را برای توسعه گردشگری ورزشی با تقویت برگزاری ورزش‌های هوایی از جمله پاراگلایدر سواری در این استان فراهم کرده که رونق بیشتر آن همراهی مسوولان متولی را می‌طلبد.

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *