شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
روستای رنگو - گرگان

رنگو، ظرفیت جدید گردشگری گرگان

شهر گرگان از مهم‌ترین شهرهای خوش آب‌وهوا در شمال ایران بوده و هست. شهری در میان باشکوه‌ترین جنگل‌های کشور و در همسایگی دریا و قله‌های سر به فلک‌زده؛ که این جاذبه‌های دیدنی موجب تبدیل‌شدن این شهر به یکی از مناطق مسافر پذیر و پر گردشگر کشور شده و می‌توانند هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای را جذب دیدنی‌های گرگان کنند.

اما مشهور بودن مناطق نمونه گردشگری النگدره و ناهارخوران موجب شده دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر گرگان کمتر دیده شوند. جاذبه‌هایی که هرکدام، ظرفیت‌های جذب بسیاری از گردشگران را دارند. از آن جمله می‌توان به منطقه‌ی جنگلی «رنگو» نام برد که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع شده است. بعد از پیمودن دو کیلومتر، از روستای «گلند تاریکی» و عبور از مسیری خاکی در میان بوته‌های تمشک و درختان بلند، به کنار رودخانه‌ای می‌رسیم که از چشمه‌های زلال جنگل و ارتفاعات رنگو سرچشمه می‌گیرد. در ادامه مسیر رودخانه، دره به ارتفاع بیش از پنجاه متر نمایان می‌شود که دو سوی آن درخت‌های بلند قرار دارند. شیب دره در برخی نقاط تا هشتاد درجه نیز می‌رسد. در امتداد این دره و مسیر رودخانه، آبشار رنگو از فراز صخره‌های عظیمی نمایان می‌شود که از فاصله‌ای دور شنیده می‌شود.
در مسیر آبشار، امامزاده‌ای به نام امامزاده ابراهیم بن موسی بن جعفر (ع) جلب‌توجه می‌کند. این امامزاده به‌راستی یک سرمایه‌ی معنوی در قلب جنگل رنگو است؛ ظرفیت معنوی و گردشگری زیبایی که همه‌ساله زائران بسیاری از سراسر شهرستان گرگان و استان گلستان به آنجا سفر می‌کنند. در نزدیکی این جاذبه مذهبی، آبشار بسیار زیبای رنگو قرار گرفته است که بستری نیم‌دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی. با توجه به وضعیت و نمای زیبای آبشار و وجود تنوع پوشش گیاهی در پیرامون آن و برخورداری از هوای خنک و لطیف، یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده طبیعی و جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود.
اما به اذعان کارشناسان و پژوهشگران تاریخی، این منطقه جزو مناطق تاریخی و باستانی کشور و متعلق به دوران تاریخی و شاید پیش تاریخی نیز بشمار می‌آید؛ که وجود شهر تاریخی «امانیه» و گورهای قدیمی در نزدیکی امامزاده ابراهیم، نشان و گواه تاریخی بودن آن را دارد.
بر این اساس، لازم است در اسرع وقت یک طرح جامع توسعه گردشگری پارک جنگلی رنگو با محوریت شورای شهر و شهرداری گرگان تهیه‌شده تا محور جدیدی به فضای گردشگری شهر افزوده شود تا از سویی امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در این پارک مهیا شود و هم این‌که این پارک از طریق رسانه‌ها معرفی گردد. در این راستا، با همکاری و همیاری استاندار گلستان، نمایندگان گرگان در مجلس شورای اسلامی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به تصویب این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان اقدام شود.
از سوی دیگر، با توجه به وجود امامزاده ابراهیم در دل این منطقه، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه اقدامات لازم را به‌منظور بازسازی این مکان مقدس داشته و حتماً نسبت به احداث زائرسرا در جوار امامزاده اقدام کند. هم‌چنین در صورت آسفالت مسیر دسترسی این منطقه‌ی جنگلی، می‌توان شاهد آن بود که گردشگاهی جدید در کنار النگدره و ناهارخوران ایجادشده و بار ترافیکی دو منطقه‌ مذکور در ایام تعطیلات، کاهش قابل‌توجهی خواهد داشت.
*جعفر خاندوزی کارشناس گردشگری استان گلستان

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *