شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
محمدجواد ساوری - نیازمند بازنگری و تسهیل‌گری در قوانین میراث‌ فرهنگی هستیم

ثمره عقب‌گرد در گردشگری گلستان

اتخاذ رویکردهای غیرسازنده در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان، کشمکش‌های کلامی و فیزیکی و البته حواشی اداری مدیر جوان این دستگاه سبب شد تا اکثریت پروژه‌های کلان گردشگری به سرانجام موثری نرسیده و بسیاری‌ از چشم‌انداز‌های ترسیمی روی کاغذ باقی بماند.

خبرگزاری فارس استان گلستان- ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان گلستان در حوزه های مختلف پرشمار است و به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مردم‌شناختی در زمره استان‌های شاخص قرار می‌گیرد.قدمت دیرینه تاریخی در سرزمین هیرکان، برخورداری از جاذبه های طبیعی کم نظیر و حتی بی‌نظیر، سکونت اقوام و قومیت‌های مختلف سبب شده تا گلستان در حوزه گردشگری، استانی کم رقیب تلقی شود.اما عایدی این استان از همه این ظرفیت‌ها بسیار ناچیز و در برخی مناطق گاها صفر است.با روی کارآمدن دولت سیزدهم در تابستان ۱۴۰۰ و پس از چند ماه کشمکش و معرفی گزینه‌های مختلف بالاخره کرسی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی گلستان به «محمدجواد ساوری» رسید.

علی‌رغم تمام نطق‌های آتشین و وعده‌های پرشمار این مدیران جوان در روزهای آغازین خدمت، اما در ادامه، نه تنها پیشرفت محسوسی دیده نشد بلکه عقب‌گرد مشهودی در این حوزه رقم خورد.بایکوت بسیاری از مدیران باتجربه، عزل و نصب های پرسروصدا با حواشی مختلف مانند تغییر قفل درب ورودی یکی از ادارات، زد و خورد و نزاع کلامی با محیط‌بانان آشوراده و تصویر‌برداری مراسم عروسی در حیاط این اداره کل و فروریختن خانه تاریخی در گرگان و غیره از جمله حواشی چند سال اخیر این اداره کل بود.

 

قلعه روس های - جزیره آشوراده
قلعه روس های – جزیره آشوراده

درجازدن طرح گردشگری آشوراده

در حوزه اقدامات اجرایی هم پیشرفت محسوسی دیده نشد؛ درجا زدن طرح طبیعت‌گردی آشوراده، شکست و ناتوانی در ثبت تاریخی دیوار گرگان، ابتر ماندن پروژه‌هایی باغ موزه روستایی قرق، بلاتکلیفی و تسخیر چند ماهه برج قابوس در چنگ حصارهای آهنین و داربست‌ها، اقدامات کم‌اثر در تپه باستانی قلعه خندان و شکست پروژه‌های بزرگ گردشگری مانند تله کابین از جمله موضوعاتی کلانی است که در سه سال گذشته در گلستان در مرعا و منظر اهالی گلستان حادث شد.پروژه‌هایی که تکمیل و بهره‌برداری از هریک از آنها می‌توانست چراغ اشتغال در حوزه گردشگری را روشن کند و سرانه و عایدی اهالی گلستان را از صنعت گردشگری بهبود ببخشد.

قلعه روس ها -جزیره آشوراده - بندرترکمن
قلعه روس ها -جزیره آشوراده – بندرترکمن

 

بده بستان با محیط زیست برای یک جشن صوری!

تداوم کارشکنی سازمان حفاظت محیط زیست با پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده سبب شد تا مدیر جوان گلستان در سال ۱۴۰۲، برای گره‌گشایی از این پروژه تن به یک قرار با سازمان حفاظت محیط زیست دهد.موافقت با ورود صندوق ملی محیط زیست در پروژه آشوراده سبب شد تا مجوزهای نهایی این پروژه تحصیل شود و در ظاهر بن بست شکنی اتفاق بیفتد، اما واقعیت آن است که صندوق ملی محیط زیست نه سرمایه و تجربه کافی و نه تخصص لازم برای این پروژه نداشت.در ادامه مسیر برای تامین سرمایه سراغ یکی از سرمایه گذاران گلستانی رفتند تا شاید شتاب در پیشرفت این پروژه حاصل شود اما دل مشغولی‌های این سرمایه‌گذار صنعت یُد! و برخی اختلاف‌نظرها سبب شد که هیچ اتفاقی در پیشرفت پروژه رخ ندهد. هر چند که با اجرای یک جلسه نمایشی در محضر نماینده ولی فقیه در استان گلستان، دلخوشی‌های باطلی به اهالی گلستان دادند.

البته در روزهای پایانی سال گذشته چند صدمتر نرده چوبی و نهال و گلکاری در بافت قدیم آشوراده انجام شد اما در کمتر از ۶ ماه نرده‌های چوبی به هیزم و زغال گردشگران تبدیل و کاج‌های کاشته شده (درختان مخصوص سیبری) همگی خشک شدند.همه این اقدامات در شرایطی انجام شد که استان در آستانه سفر دوم رئیس دولت سیزدهم بود و این عجله و سهل‌انگاری‌ها برای خوش آمد مسئولان رخ داد.

دیوار تاریخی به کما رفت!

بزرگترین شانس دیوار تاریخی گرگان برای ثبت در میراث جهانی به سبب ناتوانی در طرح تهیه طرح جامع و البته تشدید معارضات ابتر ماند.در نتیجه یکی از مطالبات کهنه گلستانی‌ها و البته خواسته نماينده ولی فقیه در استان گلستان، ناکام ماند و هگمتانه برای ثبت در میراث جهانی معرفی شد.دیوار تاریخی گرگان دومین دیوار طولانی جهان و یکی از آثار باستانی و مهم ایران است. این دیوار در دوره ساسانیان ساخته شده و به عنوان یک سازه دفاعی برای محافظت از سرزمین‌های شمالی ایران در برابر حملات اقوام مختلف، به ویژه هیاطله و ترک‌ها، مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

تپه تاریخی قلعه خندان گرگان
تپه تاریخی قلعه خندان گرگان

حال زار قلعه خندان

تپه قلعه خندان که سال‌ها است به عنوان یکی از مناطق پرجاذبه برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود به حال خود رها شده است و صرفا هر از چند گاهی چند راه پله و چند پروژکتور در پیرامون آن احداث شد و عایدی مشخصی برای مردم نداشت‌، منطقه‌ای که می‌توانست به پیش‌رانی برای توسعه گردشگری تاریخی گلستان شود

 

بازدید انجمن صنفی راهنمایان گردشگری از موزه میراث روستایی گلستان

بازدید انجمن صنفی راهنمایان گردشگری از موزه میراث روستایی گلستانباغ موزه روستایی چه شد؟

باغ موزه روستایی قرق پس از حدود پنج سال به سرانجام نرسید و همچنان درجا می‌زند، مشکلات برج قابوس تمامی ندارد همچنان حصار داربست ها بر آن چنگ زده است.به گزارش خبرنگار فارس، اهالی گلستان منتظر هستند تا پاسخ مدیران میراث فرهنگی و گردشگری وصنایع دستی گلستان را بشنوند. یقینا اتکا به ظرفیت همه نیروی انسانی موجود در اداره کل و پرهیز از سیاسی‌نگری در انتصابات و ترسیم چشم اندازی عملی مبتنی بر داشته‌های اعتباری و البته مدیریتی می توانست حال و روز خوش‌آیندتری در حوزه گردشگری در گلستان رقم بزند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *