شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
قلعه روس های - جزیره آشوراده

مرمت قلعه تاریخی جزیره آشوراده

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از اجرای عملیات تکمیل مطالعه، مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده خبر داد.

نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری اظهار کرد: اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از مطالبه‌های مهم مردم و مسئولان گلستان در دهه‌های اخیر بود که خوشبختانه با سفر ریاست محترم جمهور به استان بن‌بست‌شکنی در جزیره آشوراده اتفاق افتاد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به این که یکی از آثار تاریخی شاخص استان گلستان در جزیره آشوراده واقع شده است، بیان کرد: قلعه تاریخی جزیره آشوراده با قدمت دوره قاجاری در زمان اشغال مناطق شمالی ایران توسط سربازان روس احداث شده است.
وی بیان کرد: این اثر که در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده نیازمند مرمت و احیا است.
ساوری خاطرنشان کرد: با آغاز اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری در جزیره آشوراده، عملیات اجرایی مرمت و احیا قلعه تاریخی این جزیره نیز درحال اجراست.
او افزود: ساماندهی محوطه داخلی و پیرامونی بنا، پاک‌سازی، گمانه‌زنی باستان‌شناسی، مستندسازی شامل تهیه نقشه، عکس و فیلم، مطالعه معماری و تهیه اسناد و مدارک تاریخی، رفع خطر بخش‌های در حال ریزش و برچیدن بخش‌های آسیب‌دیده بنا، استحکام‌بخشی سازه و مرمت بدنه بیرونی ظلع جنوبی با مصالح اولیه یا همگون از اهم اقداماتی است که در این مرحله اجرایی می‌شود و برای اجرای آن اعتبار بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان بیان کرد: تکمیل مطالعات، مرمت و بازسازی بخش‌های تخریب‌شده و تهیه و اجرای طرح احیا این اثر تاریخی ارزشمند از برنامه‌های آتی این اداره کل در خصوص مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده است.
وی تاکید کرد: پس از اجرای مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده، کاربری‌های مناسب با شأن اثر در حوزه فرهنگی و گردشگری برای آن برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد.
قلعه تاریخی جزیره آشوراده دارای پلان مثلثی شکل با قاعده ۶۰ متر و دو ساق ۳۸ متری است که در انتهای هر کنج بنا برجک‌های نگهبانی وجود دارد.
این بنا با مساحت ۸۸۷ مترمربع و ارتفاع ۶ متر و ۳۰ سانتی متر دارای تأسیساتی مانند اتاق‌های نگهبانی، سرویس بهداشتی، مخزن آب، اسطبل و غیره بوده است و مصالح ساخت آن از آجر و ملات ترکیبی از آهک و ماسه منطقه تشکیل شده بود.

منبع: خبرگزاری بازار

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *