شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
محمدجواد ساوری - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان

پروژه های کوچک مقیاس گردشگری احداث می شود

گلستان با ظرفیت های بسیاری که دارد تاکنون در جذب سرمایه گذار موفق نبوده که یکی از عوامل اصلی این عدم موفقیت بروکراسی های غیرضروری و خویش تراشیده از سوی برخی مدیران است.

گلستان قابلیت های بسیاری در حوزه گردشگری دارد اما با همه جذابیت های خدادادی که در طبیعت این استان وجود دارد مدیران تاکنون موفق نشده اند به نحو احسن از این موهبت استفاده کنند و این استان بیشتر از اینکه مقصد گردشگران باشد معبر عبور گردشگران برای رسیدن به دیگر استان ها از جمله خراسان رضوی است.

گلستان با داشتن گنجینه ای از فرهنگ و اقوام مختلف از جمله ترکمن، بلوچ، سیستانی، ترک، فارس و دیگر اقوام و همچنین آیین های تاریخی و ماندگار و در کنار آن جذابیت های طبیعی کوه، دریا، جنگل، دشت و دیگر موارد اما در جذب گردشگر توفیق چندانی نداشته است و متاسفانه سرمایه گذاران برای پیشبرد اهداف گردشگری استان استقبال خوبی ندارند.

محمد جواد ساوری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از دلایل این مساله را بروکراسی ها دست و پا گیر و فهم اشتباه قوانین از سوی برخی از مسئولان برای پروژه های گردشگری می داند و معتقد است که تا زمانی که این نگاه در استان وجود دارد و برای تسهیل قوانین اقدامی نشود نه تنها شاهد جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری نخواهیم بود بلکه در حوزه های کشاورزی، صنعت، اقتصادی نیز هیچ توفیقی به دست نخواهیم آورد.

 

چالش اصلی گلستان در حوزه صنایع دستی چیست؟

در کشور چالش اصلی هنر و صنایع دستی برند سازی است تا زمانی که برند نداشته باشیم بازار عرضه و تقاضا نیز نخواهی داشت به همین دلیل یکی از برنامه های ما گام برداشتن در این خصوص است که تاکنون به توفیقاتی نیز رسیده و به دنبال توسعه برند صنایع دستی گلستان در عرصه های بین المللی هستیم.

با توجه به اینکه مشکل اصلی حوزه صنایع دستی برندینگ و مارتنیگ است، با نشست هایی که در سطح ملی و بین المللی داشتیم قرار شد در سفارت خانه و دفاتر رایزنی در خارج از کشور برای مهمان خارجی که به ایران می آیند صنایع دستی گلستان هدیه داده شود.

بر همین اساس برای انکه بتوانیم محصولاتی عرضه کنیم که مورد توجه مهمان های خارجی قرار گیرد تیمی از هنرمندان صنایع دستی را ایجاد کردیم که خوشبختانه تاکنون خروجی خوبی داشته است.

 

چه اقدامات دیگری برای معرفی صنایع دستی گلستان در عرصه بین المللی داشته اید؟

با هماهنگی های انجام شده، برای هفته های فرهنگی خارج از کشور استان گلستان در ردیف پنج استان اصلی باشد که محصولات خود را در این بازار ها عرضه می کند و در همین راستا یک تیمی از هنرمندان را به مدت یک هفته به کشور ترکمنستان بردیم. این مساله می تواند ادامه دار باشد و هر ماه تیمی از هنرمندان استان برای برگزاری هفته های فرهنگی به دیگر کشورها اعزام شوند.

هنرمندان برای اعزام به این سفرها ریالی هزینه نمی کنند و با فروش محصولات خود در کشورهای مختلف درآمد خوبی بدست می آورند.

 

اصلی ترین ضعف در صادرات محصولات صنایع دستی چیست؟

برای سفر به کشورها و فروش محصولات باید علاقمندی های مردم کشورهای مختلف را شناسایی کنیم تا مطابق علایق و فرهنگ آنها بتوانیم محصولات خود را عرضه کنیم. متاسفانه هنرمندان در حوزه بازاریابی خوب عمل نکردند. به دنبال این هستیم که گلوگاه تجاری و اقتصادی را در حوزه گردشگری و صنایع دستی پیدا کنیم تا بتوانیم راهکارهای مناسب را برای عرضه محصولات داشته باشیم

 

برنامه شما برای جذب بیشتر گردشگران به گلستان چیست؟

به دلیل مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد نگاه ما در حوزه گردشگری سرمایه گذاری در پروژه های خرد است اکثر فرصت های گردشگری که جالب و جذاب برای گردشگران است در روستاها ها واقع شده و علاوه بر این مدت زمان ایجاد یک بوم گردی کمتر از یک سال است و همین مساله سبب می شود که بازگشت سرمایه در مدت زمان کوتاهی برای سرمایه گذار رقم بخورد.

میل و رغبت های مردم نیز به این بوم گردی ها بیشتر شده و بیشتر مردم به دلیل زندگی شهر نشینی علاقه دارند به جای بروند که زندگی در آن جاری است و هچنین یکی دلیل از دلایل رشد بوم گردی ها کم بودن هزینه های این تفرجگاه ها نسبت به هتل است.

شاید در گذشته صدور مجوز برای بوم گردی ها کمی دشوار تر بوده است اما در حال حاضر تلاش می شود در زمانی حداقلی مجوز صدور شود و تاکنون ۱۷۲ بوم گردی داریم

به همین دلیل توسعه گردشگری های خرد برای ما اهمیت دارد و تلاش می کنیم تسهیل گری در این حوزه تسریع داده شود.

شاید در گذشته صدور مجوز برای بوم گردی ها کمی دشوار تر بوده است اما در حال حاضر تلاش می شود در زمانی حداقلی مجوز صدور شود و تاکنون ۱۷۲ بوم گردی داریم. با افزایش این بوم گردی ها نیز ظرفیت اشغال در آنها ۱۰۰ درصد است.

این مساله نوید بخش اتفاقات خوب است و حرکت شتابانی در این حوزه داریم که گلستان را از یک استان معبر به استانی مقصد در حوزه گردشگری تبدیل کنیم. برای تحقق این رویکرد نیازمندیم تا به پروژه های خرد توجه شود چرا که تجربه نشان داده پروژه های بزرگ در گلستان تا به بهره برداری برسند سالیان سال زمان بر بوده است و این سبب راکد ماندن اهداف در حوزه گردشگری است.

 

جشنواره اقوام چه کمکی می تواند برای معرفی هنر و صنایع دستی استان داشته باشد؟

جشنواره اقوام یکی از ظرفیت های باز آفرینی در حوزه فرهنگی است چرا که به مرور زمان هر چه به جلو می رویم فرهنگ ما دچار تغییرات ناخوشایندی می شود و برگزاری فستیوال و این جشنواره ها از چند جهت اهمیت دارد یکی اینکه به مردم آداب و رسوم را یادآوری کنیم و ریشه های فرهنگی را به منصه ظهور و بروز برسانیم.

دومی هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی است و هدف سوم حمایت از قشر هنرمندان صنایع دستی است و این جشنواره ها با توجه به اینکه از ۳۱ استان در آن حضور دارند بازار خوبی برای عرضه محصولات فرهنگی در سطح کشور است.

هدف چهارم در این فستیوال ملی و بین المللی معرفی استان گلستان و ظرفیت های ناشناخته و کمتر شناخته شده این استان است

 

این جشنواره امسال در چه زمان و با چه اهدافی اجرایی خواهد شد؟

این جشنواره امسال از ۲۹ آبان ماه شروع و تا سوم آذر ماه ادامه خواهد داشت، سال گذشته جدیت که در کار وجود داشت این جشنواره کار متفاوتی نسبت به سنوات گذشته بود و نزدیک به ۴۵۰ هزار نفر بازدید کننده از این جشنواره داشتیم، مردم اقبال نشان می دهند به این فستوال ها و بازار عرضه خوبی می تواند برای صنایع دستی و هنرمندان استان باشد.

فرصت های این چنینی این اجازه را می دهد که حمایت های حداقلی از هنرمندان داشته باشیم.

 

پیگیری سرمایه گذاری در حوزه گردشگردی گلستان چگونه است؟

هفته ای دو روز با حضور در تهران و با جلساتی که با مدیران کشوری داریم به دنبال معرفی ظرفیت های استان گلستان هستیم و نتیجه این جلسات اینگونه بوده که برخی به عنوان سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند.

حوزه سرمایه گذاری در گلستان متاسفانه به خوبی عمل نکرده و ما محکوم به بروکراسی های دست و پاگیز توسط برخی از مدیران هستیم

حوزه سرمایه گذاری در گلستان متاسفانه به خوبی عمل نکرده و ما محکوم به بروکراسی های دست و پاگیز توسط برخی از مدیران هستیم و این مساله اگر ادامه دار باشد استان را به وضعیت بدی سوق می دهد.

هر چند با تلاش های استاندار برخی از این بروکراسی ها کم شده اما برای اینکه بتوانیم جذب سرمایه گذار را داشته باشیم باید این مساله به حداقل برسد.

 

چه رایزنی های در این حوزه انجام شده است ؟

در هفته جاری ۳۰ نفر از سرمایه گذاران و برندهای کشور برای یک روز وارد استان گلستان می شوند تا در کمتر از ۲۴ ساعت بتوانیم ظرفیت های مهم گلستان را که قابلیت اجرای پروژه دارند را به آنها معرفی کنیم.

سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ثابت شده که سرمایه گذاری های کلان از آنجایی که مدت زمان طولانی برای اجرای پروژه ها اختصاص می دهد به دلیل بروکراسی های دست و پا گیر و کارشکنی ها و عدم درک سرمایه گذار و سرمایه گذاری دیر بازده می شود.

فهم قانون در این حوزه بسیار مهم است و عدم فهم قانون باعث بسیاری از کج اندیشی ها در حوزه سرمایه گذاری است

در این استان ظرفیت های بالقوه که می تواند به بالفعل تبدیل شود وجود دارد ولی این طرز تفکر و این نوع نگاه استان را به بدبختی کشیده است توسعه ظرفیت های گردشگری متاسفانه در گیر دار اداری در صدور مجوزات و تامین منابع مالی باقی مانده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *