شماره پشتیبانی 24/7 1863 700 0911
صنایع‌دستی زمینه‌ساز ارتباط فرهنگی جوامع

صنایع‌دستی زمینه‌ساز ارتباط فرهنگی جوامع

جایگاه صنایع‌دستی در دنیای پرهیاهوی امروز که نشانه استیلای تکنیک بر روح انسان است، به‌نوعی دمیدن روح لطافت بر خشونت زندگی است. در حقیقت صنایع‌دستی، دمیدن روح زیبایی و طراوت به زندگی انسان‌هاست. انسان تا هست لطافت را خواهان است و صنایع‌دستی این نیاز مبرم انسان را برآورده می­کند

صنایع‌دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است. بنابراین، صنایع‌دستی تنها کالا برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومی، از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جامعه‌ها پدید می‌آورد.

صنایع‌دستی، روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است و در روزگاران کهن، به‌عنوان صنعت تمام‌عیار عهد خویش حضور داشته است. محصولات صنایع‌دستی، سفیران فرهنگی یک قوم و قبیله‌اند که هیچ‌گاه از گزارش پیام خود دست نمی­کشند. صنایع‌دستی، تجلی‌گاه بخش قابل‌ملاحظه‌ای از هنر و خلاقیت اقوامی است که با این صنایع سروکار دارند. صنایع‌دستی، درگذشته، روایتگر زیبایی و حقیقتی بوده که آدمی همواره در جست‌وجوی آن است. توجه به این صنعت در حال حاضر، نه‌تنها ما را با گذشته مردمان در هر منطقه پیوند می­دهد، بلکه در حد امکان می­تواند ما را در همان محیطی قرار دهد که انسانِ ماشین زده امروز از آن جدا مانده است.

اشتغال به هنرهای سنتی و صنایع‌دستی حاصل ذوق و هنر و لطافت خالق اثر است، از معقولات درک کردنی است، نه وصف کردنی و هیچ هنری همچون هنر صنایع‌دستی، نمی­تواند عشق به خدا، حفظ ارزش‌های اخلاقی، شور و شوق زندگی، و وارستگی و کمال انسان را انتقال دهد و تداوم بخشد.

هنر اسلامی، جایگاه والایی در جهان هنر دارد و گروه بسیاری از علاقه‌مندان را به‌سوی خود کشیده است. در تمامی هنرهای اسلامی، به نحوی روح عرفانی و جنبه‌های مذهبی متجلی است که همین امر باعث شگفتی صدچندان می­شود. صنعتگران اروپایی، از دیرباز به هنر و صنعت اسلامی علاقه‌مند بوده‌اند، ولی به‌تازگی برای الهام گرفتن از هنرهای اسلامی و یادگیری روش‌های مورداستفاده آن، تلاش بسیاری انجام داده‌اند. همین شیفتگی و کنجکاوی در مورد هنرهای اسلامی، سبب شده است که بگویند: «صنایع‌دستی ایران، تبلوری است از اعتقادات، باورهای دینی، سنت‌ها و آداب‌ورسوم، که مشابه و هم سنگ آن در هیچ کجای این کره خاکی وجود ندارد.»

شورای جهانی صنایع‌دستی توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تأسیس شد. این شورا (wcc) در سال 1964 میلادی برای ترویج مشارکت و تقویت توسعه اقتصادی از طریق فعالیت‌های درآمدزا مرتبط تأسیس شد. wcc تشویق، کمک و مشاوره را به صنعتگران در سراسر جهان ارائه می­دهد. این شورا در پنج منطقه سازمان‌دهی شده است: آفریقا، آسیا و اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی. اعضای wccهرساله روز جهانی صنایع‌دستی را (10 ژوئن) مصادف با 20 خرداد گرامی می­دارند.

10ژوئن، روز جهانی صنایع‌دستی را گرامی می­داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *